<
 
 
 
 
×
>
You are viewing an archived web page, collected at the request of United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO) using Archive-It. This page was captured on 06:44:11 Dec 25, 2015, and is part of the UNESCO collection. The information on this web page may be out of date. See All versions of this archived page.
Loading media information hide

去水学校,让长江充满生机

© Tang Ming - A lesson in Baicao River, Sichuan (China).

自2008年中国水学校建立以来,已有超过33万的中国学生和社区成员协助恢复长江流域的可持续生态系统。

长江是中国最著名的河流,它塑造了中国的发展历程,包括历史,文明和文化。几个世纪以来人类活动对长江的破坏,导致它变成污染的接收者,长江本身也构成了太平洋的大的污染源。它是世界水污染许多例子中的一个。

全世界每年有数以百万计的人受到水质差,干旱和洪水等问题的严重影响。数十亿人仍无法获得安全饮用水及良好的公共卫生保障。

水是一个共享资源,比其他任何自然资源更能够团结全世界人民,社区和居住地。它对所有生物和生态系统十分关键,它对人类健康,粮食生产和粮食安全都至关重要。

通过运用交互式实验教学学习法,中国水学校展示了可持续发展教育(ESD)如何解决水资源污染及水资源不可持续利用的问题 。这提高了学生们关于人类活动对水循环产生正面或负面影响的意识,并展示了对水资源更可持续地管理与使用可采用的方式。
2008年以来,水学校已实施了超过1100个互动创新的水教育活动。基于它的成功,到2018年它会被推广至中国主要流域的更多学校和更广泛的社区。

联合国教科文组织是项目的主要合作伙伴之一。由香格里拉可持续社区学会实施建立的水学校是2009年教科文组织世界可持续发展教育大会上展示的25个优秀实践案例之一。

 

资料

Learning about Water: Multiple-Perspective Approaches

Water School for a Living Yangtze

Water School for a Living Yangtze video

Drinking Water, a Major Health Issue (Cambodia) – ESD Rio+20 video

UNESCO Associated Schools activities and actions about water

Water education for sustainable development: a global synthesis 

页首