 Gairo ASSESSMENT OF
v N T MEDIA DEVELOPMENT

EGYPT

BASED ON UNESCQO’S MEDIA DEVELOPMENT INDICATORS

TOBY MENDEL
EXECUTIVE DIRECTOR

CENTRE FOR LAW AND DEMOCRACY




ASSESSMENT OF
MEDIA DEVELOPMENT
IN

EGYPT

BASED ON UNESCO’S MEDIA DEVELOPMENT INDICATORS

TOBY MENDEL
EXECUTIVE DIRECTOR
CENTRE FOR LAW AND DEMOCRACY

June 2011



Assessment of media development in egypt
Based on UNESCO's Media Development Indicators
By Toby Mendel

© UNESCO 2011
Document Code :EG/2011/CI/P1/1

Design Typesetting and Graphics: NETSMART Egypt
Published by:

Communication and Information Sector
United Nations Educational Scientific &
Cultural Organization

Cluster Office for Egypt, Sudan & Libya
8 Abdel Rahman Fahmy street

Garden City, Calro, Egypt

tel : +202 27 94 55 99

fax:+202 27 94 52 96

email : cairo@unesco.org

Disclaimer

The author is responsible for the choice and the presentation of the facts contained in this publication and for
the opinions expressed therein, which are not necessarily those of unesco and do not commit the organization.
the designations employed and the presentation of materials throughout the publication do not imply the
expression of any opinion whatsoever on the part of unesco concerning the legal status of any country, territory,

city or area or of its frontiers or boundaries.




FOREWORD

The UNESCO Cairo Office is glad to present an Interim
Assessment of the mass media landscape in Egypt based
on the Media Development Indicators (MDI) of the
International Programme for the Development of
Communication (IPDC). The aim of this document is to
facilitate discussions and actions within the Egyptian
society leading to the eventual change of the mass
media, while strengthening pluralism and independence
of it.

MDI is not a new media development tool. It has already
been successfully applied in close to ten countries and
lies at the very heart of the UNESCO’s mandate to
promote development of free, pluralistic and
independent media in accordance with international
standards and best practices. But it does not prescribe
a fixed methodological approach. MDlIs rather offer a
‘toolkit” approach in which indicators can be tailored by
the national actors to the particularities of the national
context.

We anticipate that this Interim Assessment will provide
local stakeholders - including civil society, state
institutions and relevant professional communities -
with a rough mapping of key media development needs
in the country, based on the accepted and tested MDI
methodology. Providing such a mapping will give local
actors a sense of the wider media development needs,
thereby helping them to identify priorities and plan and
execute their programmes of action.

It is our hope that all stakeholders will take advantage
of the possibilities offered by this analytical tool and that
it will become a useful reference for all those committed
to building free, independent and pluralistic media.

Tarek Shawki
Director, UNESCO Cairo Office

Marius Lukosiunas
Advisor for Communication and Information
UNESCO Cairo Office




CONTENT

Introduction 1
1. Regulatory system 7
A. Legal and Policy Framework 7
B. Regulatory System for Broadcasting 11
C. Defamation Laws and other Legal Restrictions on Journalists 11
D. Censorship 14
2. Media Diversity 18
A. Media concentration 18
B. A Diverse Mix of Public, Private and Community Media 18
C. Licensing and Spectrum Allocation 19
D. Taxation and Business Regulation 20
E. Advertising 21
3. Platform for Democratic Discourse 23
A. Media Reflects Diversity of Society 23
B. Public Service Broadcasting Model 23
C. Media self-Regulation 26
D. Requirements for Fairness and Impartiality 27
E. Levels of Public Trust and Confidence in the Media 27
F. Safety of Journalists 28
4. Professional Capacity Building 30
A. Availability of Professional Media Training 30
B. Availability of Academic Courses in Media Practice 30
C. Presence of Trade Unions and Professional Organisations 31
D. Presence of Civil Society Organisations 32
5. Infrastructure 33
A. Availability and Use of Technical Resources by the Media 33
B. Press, Broadcasting and ICT Penetration 33
Annex 35




INTRODUCTION

On 25 January 2011 demonstrations started in Tahrir
Square triggering a chain of events - a revolution - which
in less than three weeks led to the downfall of the
Mubarak regime. Mubarak resigned from the presidency
on 11 February 2011 and handed over power to the
Supreme Council of the Armed Forces. He had ruled
Egypt for thirty years: he first became President in 1981,
when he was automatically elevated to the post from
the position of Vice-President, after Anwar Sadat was
assassinated.

The Mubarak period was characterised by severe
repression of democratic rights. Perhaps the single most
obvious evidence of this is the fact that the Emergency
Law, which was reinstated as soon as President Sadat
was assassinated, remained in force throughout the
entire 30 years of Mubarakis rule. It remains in force to
this day. Freedom of expression was among those rights
that were most restricted during Mubarak’s rule.

It is thus not surprising that, in the post-revolutionary
environment, there were immediate calls by civil society
for significant reform of the legal framework governing
the media. On 12 February 2011, a Statement issued by
the Forum of Independent Human Rights Organizations
entitled “Roadmap for a nation of rights and the rule of
law” included a significant section on media law reform.!
This called, among other things, for the transformation
of the State media into independent public service
media, the establishment of an independent broadcast
regulator, the adoption of right to information legislation
and the repeal of penal sanctions for crimes of
publication.

T See section IV(2)(e). Available at:
http://www.cswatch.org/action/roadmap-for-a-nation-of-rights-and-
the-rule-of-law-statement-by-the-forum-of-independent-huma.

2 See www.ncmf.info.

3 Available at: http://www.anhri.net/en/?p=2488.

4 Available at: http://portal.unesco.org/ci/en/ev.php-
URL_ID=26032&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html.

The National Coalition for Media Freedom (NCMF)2 was
established on 30 April 2011. A few days later, on 3 May
2011 (UNESCO sponsored World Press Freedom Day),
NCMF issued a Media Freedom Declaration Cairo,? setting
out ten main principles regarding media freedom, along
with eleven priority tasks. These build and expand on
the calls in the earlier statement, and include institutional
demands such as abolishing the Ministry of Information
and the Supreme Press Council and replacing them with
independent bodies.

In the meantime, a number of measures have already
been taken to enhance media freedom. The Ministry of
Information has effectively been dissolved, and key
figures in a number of ministries and other bodies,
including the Journalist Syndicate, have been replaced.
Many rules limiting media freedom are not being applied
and some are being widely flouted.

In this volatile situation, where the stage is being set for
the resolution of key issues relating to freedom of
expression and of the media, UNESCO considers that it
would be useful to prepare, on an urgent basis, an Interim
Media Development Indicators (MDI) assessment.
UNESCO’s Media development indicators: a framework
for assessing media development* provide a meticulously
developed structure for assessing media development
needs in a country, using a methodology that is designed
to provide a broad mapping of the overall media
development strengths and weaknesses. MDI
assessments do not set priorities; rather, they assess all
of the media development needs in a country.

The aim of this Interim Assessment is to provide local
stakeholders - including civil society groups, officials,
leading decision-makers and legal professionals - with
a rough mapping of key media development needs in
the country, based on the accepted and tested MDI
methodology. Providing such a mapping within a




relatively short timeframe will, it is hoped, give local
actors a sense of the wider media development needs,
thereby helping them to identify priorities and plan their
programmes of action.

Meetings with various stakeholders during an in-country
mission conducted from 9-15 April confirmed the
usefulness of this exercise. Indeed, several interviewees
calling for the document to be made available as soon
as possible so as to provide a resource for them as they
consider media reform priorities.

This Interim Media Development Indicators Assessment
for Egypt is simply that: an interim assessment. It is not,
nor does it claim to be, a comprehensive assessment
exercise. That was not possible given the urgency of the
situation. A full assessment would need to engage
directly a wide range of key stakeholders and involve a
range of assessment methodologies, such as surveys, so
that it would take between six and nine months to
complete. The intention is to conduct such a proper
survey, led by local actors, in due course, while satisfying
immediate needs through this Interim Assessment.

The rapid nature of this assessment exercise, coupled
with the enormous complexity of the media
development situation in Egypt and the fact thatitisin
a state of rapid change, means that there are a number
of gaps in the assessment. These apply to most of the
indicators that involve social factors - such as the extent
to which the public is aware of the right to freedom of
expression, whether or not there are opportunities for
public engagement in the development of legislation
and policies affecting the media, and the extent to which
the public trusts the media - as there was no time to
conduct the surveys that would be necessary to collect
this information.

The Interim Assessment also provides a less than
thorough assessment of some complex indicators - such
as the availability of appropriate training opportunities,
the allocation of government advertising and the extent
to which employment practices in the media reflect
society as a whole - as there was simply not sufficient
time to collect comprehensive information on these
indicators.

In addition, the fact that the old regime is effectively
gone diminishes the importance of focusing heavily on
the kinds of informal practices it employed to control

5 See the UNDP HDR Reports of 2009 and 2005.
¢ Available at: http://www.tradingeconomics.com/egypt/households-with-
television-percent-wb-data.html.

2 Assessment of Media Development in Egypt

the media. No one can accurately predict what the future
will bring, but it seems clear that very significant changes
are afoot and that the ébad old practicesi, as least as we
knew them, will not return. This Interim Assessment
looks forward to a period of reform, rather than dwelling
on the abuses of the past. At the same time, it is, at least
in some cases, important to understand past abusive
practices so as to understand why some of the more
formal structures that are still in place need to be
amended.

As a result of the above, there is a certain bias in this
Interim Assessment towards the legal and institutional
structures governing the media in Egypt, as compared
to a more balanced overall MDI assessment
methodology. This is probably unavoidable. It may also
not be such a liability, since local actors are also
prioritising legal reforms and this is the most urgent
reform need. This is reflected in both the interviews held
as part of the assessment exercise and many of the calls
for reform by civil society, including those noted above.

Egypt has a population of about 85 million, with a young
median age of just 24 years. In geographic terms, it
occupies the most North Eastern part of the African
continent, with some claiming that part of it, namely
the Sinai Peninsula, actually lies within Asia. Although
itis a relatively large country of over one million square
kilometres, only about three per cent of the country is
inhabited, and the population density in these areas is
high.

Egypt has experienced high economic growth in recent
years, with a Gross National Income (GNI) of $5,889 in
purchasing power parity (PPP) terms in 2008, according
to the 2010 UNDP Human Development Report (HDR),
up from $5,349 in 2007 and $3,950 in 2003, an increase
of nearly fifty per cent over a five-year period.> The
growth appears to be reasonably well distributed, as the
Gini Coefficient dropped from 34.4 in 2005 to 32.1 in
2010.

According to the website Trading Economics:

Egypt has one of the most developed and diversified economies in the
Middle East. Agriculture (cotton, corn, sugarcane, fruit and vegetables,
fodder, and rice), industry (textiles and clothing, chemicals, steel, consumer
electronics and home appliances) and services (tourism) represent almost
equal rates in national production.




The official language of Egypt is Arabic and almost
everyone speaks that language, although there are small
Berber, Nubian, Bedouin, Greek and Armenia
populations, amounting to about two per cent of the
population.” About 90 per cent of the population is
Muslim, predominantly Sunni, with most of the
remaining ten per cent being Christian, mainly Coptic.
There are also very small Baha'i and Jewish communities
in the country.8 We were informed that there were no
significant class, geographic or ethnic differences among
these religions.

In terms of its Human Development Index (HDI) rank,
Egypt places 101st out of 169 countries in the 2010
UNDP report. In addition to its GNI of $5,899, the HDR
assessed the average life expectance in Egypt at 70.5
years, and a rather low 6.5 mean years of schooling,
substantially lower than most of the other countries with
a similar overall rank. Despite its strong economic growth,
Egypt gained only two spots in its HDI between 2005
and 2010, and remained level between 2009 and 2010.

According to the 2010 UNDP HDR, in 2008 there were
65 mobile or landline phones per 100 inhabitants in
Egypt, with telephone accessibility covering 95 per cent
of the population. The website Media Landscape: Egypt
suggests that in 2007 there were just over 11 million
landlines and 30 million mobile phones in the country,?
which is roughly consistent with the UNDP figures. A
representative of the National Telecommunications
Regulatory Authority (NTRA) informed us that today,
there are 70 million registered mobile phones in the
country.

The UNDP reports Internet usage at 16.6 per cent of the
population in 2008, up nearly 3,000 per cent since 2000,
but less than one per cent of the population had a
broadband subscription in 2008. Media Landscape: Egypt
quotes 8.62 million Internet users in 2007, which is largely
consistent with the UNDP figures, given the strong
growth rate and the one-year measurement difference.
The revolution has affected many things in Egypt, and
this applies with special force to the rate of Internet
usage, which appears to be increasing significantly.°
The UNDP also quotes figures of 94 per cent in terms of
public access to radio, and 92 per cent for television.
Trading Economics quotes a slightly higher figure of
96.5% for television.

It is not clear how many Egyptians have access to pay
television, which is the only way to access the private
broadcasters, which disseminate their signals via
satellite.’ However, the rate is reportedly quite high,

perhaps over 40% in urban areas. It seems that the rate
is much higher than official subscription rates might
suggest, with up to 75% of overall access being obtained
through the black market.2

In terms of press freedom, Egypt was ranked 130th out
of 196 countries globally by Freedom House in their
Freedom of the Press 2010 report,'3 with a score of 60
out of 100 (lower scores are better), just scraping into
the partly free category (a score of 61 would be rated
not free).' It has maintained roughly equal scores for
several years, although its 2010 score was measurably
better than its 2005 score of 68.

The media environment in Egypt is heavily dominated
by the State media, which are active in all media sectors,
including the print and broadcast media, and news
agencies. The three erstwhile leading national newspaper
houses - Al-Ahram (The Pyramids), Al-Akhbar (The News)
and Al Goumhurya (The Repubilic) - are all owned by the
government and until recently have operated largely
under government control. Each newspaper house
publishes a number of different titles. The Shura Council
controls the appointments to all of the key decision-
making positions and bodies for these newspapers,
including by appointing the editors-in-chief.1s

In former times, these newspapers, and Al-Ahram in
particular, were extremely dominant. We were told of a
saying to the effect that if your obituary was not
published in Al-Ahram, you were not really dead. They
have lost ground recently, and we were informed by
some interviewees that their circulation numbers
dropped during the period of revolutionary
demonstrations.

7 See http://www.ejc.net/media_landscape/article/egypt/.

8 See http://looklex.com/e.o/egypt.religions.htm.

®  See http://www.ejc.net/media_landscape/article/egypt/.

0 See, for example, http://www.almasryalyoum.com/en/node/453402.

11 Only State broadcasting services are available for free through terrestrial
transmission.

12 This is mainly via local operators reselling subscription satellite services
through local cable networks. See http://www.ameinfo.com/157522.html.

13 Available at: http://www.freedomhouse.org/uploads/pfs/371.pdf.

14 Table available at:
http://www.freedomhouse.org/images/File/fop/2010/FOTP2010Global
&RegionalTables.pdf.

15 See Article 65 of Law No 96 of Year 1996 Concerning the Regulation and
Organization of Journalism and Press Functions (Press Law). See also
Article 62, regarding the appointment of the General Assemblies, Article
64, regarding the appointment of the Boards of Directors and Article 65,
regarding the appointment of the editorial boards.




Private newspapers have been growing stronger in recent
years and, at least during the period of demonstrations
in January and February 2011, Al Masry-Al Youm (The
Egyptian Today) appears to have achieved higher
circulation figures than Al-Ahram, historically the market
leader. Other important private dailies include Al-Shorouk
(The Sunrise) and El Dostour (The Constitution). There
are also a large number of private weekly newspapers,
as well as newspapers published by political parties,
both dailies and weeklies. The government runs the only
local news agency, the Middle East News Agency (MENA)
(Wakalet Inbaa alSharq alAwasat), although local
newspapers do subscribed to international news
agencies.

Terrestrial broadcasting is largely a State monopoly, with
a vast network of stations operating under the structure
of the Egyptian Radio and Television Union (ERTU),
established by Law No 13 of 1979. There are two private
FM radio stations in Cairo - Nogoom FM and Nile FM -
alongside numerous State radios. There are also a number
of private Internet radio stations.

In terms of television, ERTU operates two national
terrestrial stations - Channels 1 and 2 - and six local
channels covering the 27 different governorates of Egypt.
ERTU also provides around fifteen satellite channels
through the Nile Television Network, including a news
channel, Nile News, and a variety of other specialised
channels, for example focusing on drama, movies,
culture, sports, comedy and education.

While there are no private terrestrial television stations
in Egypt, a number of private stations are available via
satellite. These include Dream 1 and 2, On TV, El Mahwar,
AlYoum-Orbit and Al Hayaat. The ability of these stations
to broadcast news was traditionally quite limited,
although they have found imaginative ways to do this
in recent years, and this is likely to change now.

There has been a lot of discussion in recent months
regarding the role of the so-called ‘social media’ in
fomenting the revolution. There is no question that a
variety of communications tools - including Facebook,
Twitter and SMS - were widely used to help organise the
demonstrations. However, the dissemination of news,
current affairs and other sorts of public interest
information over the Internet and other communications
technologies is relatively under-developed in Egypt.
Traditional media have only started to use the Internet
as an alternative medium in recent years. There are a
few online news portals, such as Masrawy, El Dostor Al
Asly and Fil Balad, and the Egyptian blogosphere is
reportedly relatively large and growing rapidly.

4 Assessment of Media Development in Egypt

The legal framework governing the media in Egypt is
very complex, with overlapping rules set out in different
pieces of legislation. The Penal Code contains a wide
range of criminal content restrictions, supplemented by
the Civil Code, which allows individuals to gain
compensation for various éwrongsi against them. The
key pieces of legislation dealing directly with the media
are Law No 96 of Year 1996 Concerning the Regulation
and Organization of Journalism and Press Functions
(Press Law), Law No. 76 of Year 1970 Regarding the
Formation and Establishment of the Journalist Syndicate
(Journalist Syndicate Law),’s Law No 13 of Year 1979 on
the Egyptian Radio and Television Union (ERTU Law) and
Law No 10 of Year 2003 on Telecommunication
Regulation (Telecommunications Law).

These laws are assessed in greater detail in the body of
this Interim MDI Assessment. For now, it is enough to
note that they formally establish a strict regime of control
over the media, which is very much under government
control. For example, the government formally exercises
control over all of the institutional structures established
by these laws, such as the Journalist Syndicate, the
Supreme Press Council, the Egyptian Radio and Television
Union (ERTU) and the National Telecommunications
Regulatory Authority (NTRA). The rules are often not
applied in their strict form, but they are there to be relied
upon should anyone step too far out of line. Thus, in
practice the system relies largely on what might be
termed ‘co-censorship’: self-censorship backed up by
the possibility of direct censorship.

At the same time, it is necessary to distinguish the
Syndicate from the other bodies mentioned above. It
was originally founded in 1941 as an autonomous entity;
indeed a meeting took place as early as 1900 to establish
an association for journalists, although the idea was
effectively quashed by the British authorities.'” The
Syndicate has always had difficultly maintaining its
independence and it was brought under a statutory
regime with the adoption of the Journalist Syndicate
Law in 1970.

6 Aninteresting historical recollection is that this was apparently the last
law President Nasser signed before his sudden death on 28 September
1970. It was published in the Official Gazette on 17 September 1970.

7 See Anis, M. and Sakr, H., The six-decade balancing act, Special Issue No.
872 of Al-Ahram, 22-28 November 2007. Available at:
http://weekly.ahram.org.eg/2007/872/special.htm.




This Interim Assessment reviews the overall state of
media development in Egypt, based on UNESCO’s Media
Development Indicators. The Indicators are based on
five main Media Development Categories, broken down
into more detailed Issues and Key Indicators. This Interim
Assessment follows the same format, providing key
recommendations at the end of each of the five main
Categories. The assessment of Egypt relative to the
indicators takes into account the special challenges
facing the country, and in particular the context of
revolutionary change that it is now grappling with.

The primary methodology used in preparing this Interim
Assessment was a series of unstructured interviews
conducting during a mission by the author to Egypt,
with support from the local UNESCO office, from 9-15
April 2011. These interviews were, in some cases, followed
up by further questions submitted by email. The local

UNESCO office also conducted a number of follow-up
interviews with key stakeholders that we were unable
to meet during the main mission. A list of those met is
provided in the Annex.

The interview process was supplemented by an extensive
literature and legal review, including online sources.
Several laws were translated into English to facilitate the
legal review. Support was also provided by a local
consultant, who surveyed literature that is only available
in Arabic.

We would like to acknowledge the assistance of Ahmed
Amaal in doing background research and information
collection for this report. Mr. Amaal was particularly
helpful in researching existing social science data, and
in providing information about the existing situation
regarding media and media regulation in Egypt.




Key Recommendations

Detailed recommendations are provided at the end of each of the five main chapters of this report, based
on the Media Development Categories of the MDIs. The key recommendations are as follows:

The state of emergency should be lifted immediately, or at least limited to what is strictly required
by the situation.

The government should make a commitment to engage in widespread consultation with interested
stakeholders before adopting or amending any law which relates to freedom of expression or of the
media.

The guarantee of freedom of expression in the new Egyptian constitution should be substantially
stronger than the current guarantee, and should place strict limits on the power of the government
to restrict this fundamental right, in line with international standards.

A right to information law, giving individuals a right to access information held by public authorities,
should be adopted and the existing secrecy provisions in different laws should be reviewed and
repealed or amended to bring them into line with international standards on openness.

Restrictions on the content of what may be published or broadcast, including defamation laws, which
are currently found in a number of different Egyptian laws, should be reviewed and amended as
necessary to bring them into line with international standards.

The Supreme Press Council should be abolished and the system of licensing for the print media
should be done away with.

The legal framework should not allow the government to shut down the Internet.

The current statutory system for regulating professionalism in the print media should be done away
with and print media outlets should be encouraged to set up their own self-regulatory system.

A consultation should be held with interested stakeholders to determine the future of the Journalist
Syndicate. At a minimum, the special status afforded to members of the Syndicate should be done
away with, along with any prohibition on individuals who are not members from working as journalists.
If the Syndicate is maintained as a statutory body, it should be fully protected against political
interference.

An independent regulatory body should be established with the power to licence and regulate
private broadcasters. It should have a mandate to issue licences for commercial and community
broadcasters, including to disseminate their signals via terrestrial frequencies, and to promote diversity
in the broadcasting sector in the overall public interest.

The ERTU should be transformed into an independent public service broadcaster, with a clear mandate
to broadcast in the public interest, with strong protections for its governance and editorial
independence and with sufficient funding to allow it to discharge its mandate.

Widespread consultations should be held to determine the future of the existing State print media.
If these are retained as public bodies, their independence should be guaranteed, in an analogous
way to public service broadcasters.

The government should engage in widespread consultations with a view to adopting a comprehensive
ICT policy, which should include promoting universal access to the Internet as one of its goals.

Assessment of Media Development in Egypt




REGULATORY SYSTEM

A system of regulation conducive to freedom of expression, pluralism and

diversity of the media

A. LEGAL AND POLICY FRAMEWORK

Freedom of expression is guaranteed in law and
respected in practice

On 13 February 2011, just two days after Mubarak’s
resignation, the Supreme Council of the Armed Forces
suspended the 1971 Constitution and set about
preparing for a constitutional referendum, which was
held on 19 March 2011. The referendum, which was on
whether or not to add nine new articles to the 1971
Constitution, was overwhelmingly approved by 77 per
cent of the approximately 18.5 million people who voted,
representing just 41 per cent of the 45 million strong
electorate.

These nine articles focus primarily on the structures of
government, including who is eligible to run for
president, the presidential term of office (which was
limited to two four-year terms), the conduct of elections,
the Shura Council and the Constituent Assembly and
process of preparing a new constitution. The referendum
also struck former Article 179 from the constitution,
which had given the Public Prosecutor the power to take
“measures which secure the people’s rights, the safety
of the society and its political regime, the preservation
of the socialist achievements and commitment to
socialist behaviour”.

Significantly, when Constitutional Declaration which
was proclaimed by the Supreme Council of the Armed
Forces on 23 March 2011 included the nine articles which
had been voted on,8 49 ‘rump’ articles from the 1971
Constitution and three additional articles, namely Articles
56,57 and 61.The 49 rump articles mostly address human
rights and the structures of the State, such as the
parliament, judiciary and armed forces. The three new
articles address the respective powers of the Supreme
Council of the Armed Forces and the Council of Ministers,
as well as the tenure of power of the former, which shall

continue until such time as the “People’s Assembly and
Shoura Councils assume their responsibilities and the
president of the republic is elected and assumes his
position” (Article 61).

It is not exactly clear how this happened but it seems
likely that the Supreme Council of the Armed Forces did
not feel that it could risk putting these fundamental
articles to a referendum. It may be noted that had they
been included and the referendum rejected, this would
have created a huge power vacuum at the very top of
the Egyptian State.

Articles 12 and 13 of the Constitutional Declaration
provide for the protection of freedom of expression and
media freedom as follows:

(Article 12)
Freedom of opinion is guaranteed, and every person has the right to
express his opinion and publish it spoken, written, photographed, or
other form of expression within the law. Personal criticism and constructive
criticism are a guarantee for the safety of the national development.

(Article 13)
Freedom of the press, printing, publication and media are guaranteed,
and censorship is forbidden, as are giving ultimatums and stopping or
cancelling publication from an administrative channel. Exception my be
made in the case of emergency or time of war, allowing limited censorship
of newspapers, publication and media on matters related to general
safety or the purposes of national security, all according to law.

While useful, these are weak guarantees. The right to
freedom of expression is only guaranteed “within the
law”, but the Constitution fails to place any conditions
on laws which limit the right. This essentially means that
legislators may pass any law at all restricting the right,
largely negating the value of the constitutional
guarantee, although it does at least require restrictions
to be set out in law.

'8 There is some suggestion that one of the nine articles was later subtly
changed, with powers destined for the president given to the Supreme
Council of the Armed Forces. See In the footsteps of the Tunisian
revolution: A Constitution first. Available at:
http://www.cihrs.org/English/NewsSystem/Articles/2891.aspx.




International law provides two further limitations on the
power to restrict freedom of expression. First, restrictions
must serve to protect one of the private or public
interests set out in international law which, in accordance
with Article 19 of the International Covenant on Civil
and Political Rights (ICCPR), are the rights and reputations
of others, national security, public order and public
health and morals. Restrictions which serve other
interests are not legitimate.

Second, under international law, restrictions must be
‘necessary’ to protect one of those interests. This is an
extremely important limitation which serves to ensure
that restrictions are proportionate, are carefully designed
to protect the interest and are not overbroad, in the
sense of going beyond simply prohibiting harmful
speech.

International law also includes a number of other features
which are missing from the Egyptian constitutional
guarantee. Under international law, freedom of
expression protects not only the right to express oneself
(the right to ‘impart’) but also the rights to seek and
receive information and ideas. This is an extremely
important part of the guarantee, which protects citizensi
right to access a diversity of information and ideas.
International law also protects information and ideas iof
all kindsi, making it clear that unpopular or even offensive
speech is also protected. Finally, international law
protects the free flow of information and ideas
“regardless of frontiers”.

Article 13 is welcome, prohibiting, as it does,
administrative censorship. However, in practice any
protection from this article has been illusory, since it
may be waived whenever an emergency is proclaimed,
which applied throughout the whole period of the
Mubarak regime. No limitations on the declaration of an
emergency are found in Article 13. Rather than including
a reference to emergencies in the main article
guaranteeing media freedom, which suggests that
emergency restrictions on this right are to be expected,
it would be preferable to provide separately for a
declaration of emergency. Furthermore, Article 13 is
undermined by Article 4 of the Press Law, which explicitly
envisages the banning of news items which are
“detrimental to the national integrity, independence or
sovereignty”.

Article 59 of the Constitutional Declaration, approved
in the referendum, provides generally for declarations
of emergencies. It requires the People's Assembly to
ratify any declaration of an emergency and, importantly,

8 Assessment of Media Development in Egypt

it limits any emergency to six months, requiring any
extension beyond this to be approved in a popular
referendum. International law does allow for very limited
restrictions on rights which are “strictly required by the
exigencies of the situation” in case of an emergency
“which threatens the life of the nation” (Article 4 of the
ICCPR). Article 59 lacks these key protections. Despite
Article 59, the Emergency Law which was proclaimed in
1981, and which was continuously extended under the
Mubarak regime, remains in force.

The post-revolutionary period has seen increasing
demands to lift the state of emergency and the Supreme
Council of the Armed Forces has promised that it will do
so in due course. Although it has not yet set a firm
timeframe for this, the Council has promised that the
emergency will be lifted before parliamentary elections,
currently scheduled for September 2011, take place.

Constitutions in other countries variously include a
number of other provisions on freedom of expression
and of the media. It is common, for example, to include
provisions on the right to access information held by
public bodies (the right to information or freedom of
information) in constitutions. Many countries explicitly
provide in their constitutions for the independence of
bodies with regulatory powers over the media.

Other possible constitutional guarantees include the
following:
m Protection for the right of journalists not to reveal
their confidential sources of information.
m Prohibitions on licensing or registering journalists
and/or print media outlets.
= Arequirement to allocate the frequency spectrum
in the public interest among all three types of
broadcasters, namely public, commercial and
community. This might also include a specific
reservation of a percentage of the frequency
spectrum for community broadcasters.

Egypt has ratified most of the main international human
rights conventions, including the key treaty guaranteeing
the right to freedom of expression, the International
Covenant on Civil and Political Rights (ICCPR). It has not,
however, ratified the (first) Optional Protocol to the
International Covenant on Civil and Political Rights, which
would allow individuals to bring complaints to the
oversight body, the UN Human Rights Committee,
regarding a breach of rights.




Egypt has also ratified the Convention on the Prevention
and Punishment of the Crime of Genocide, the
International Convention on the Elimination of All Forms
of Racial Discrimination, the International Covenant on
Economic, Social and Cultural Rights, the Convention
on the Elimination of All Forms of Discrimination against
Women, the Convention against Torture and Other Cruel,
Inhuman or Degrading Treatment or Punishment and
the Convention on the Rights of the Child.

It was not possible within the context of the interim
assessment to determine with any precision the extent
to which the public are aware of and exercise their right
to freedom of expression.

The right to information is guaranteed in law
and respected in practice

Egypt has not yet adopted a right to information or
freedom of information law. Prior to the revolution, there
had been some discussions about adopting such a law,
although actual progress in this regard had been limited.
The revolution has brought about significant renewed
impetus for the adoption of such a law, and some senior
officials, including ministers, have made statements
about the importance of such a measure. Some limited
consultation with civil society on a right to information
law has taken place.

Article 8 of the Press Law does purport to protect the
right of journalists to access information from both
“public and/or government sources”, “according to
applicable laws”. Article 9 prohibits the imposition of
restrictions which impede the equal flow of information
to newspapers, which may undermine citizens right to
information, subject to rules on national security and
“supreme interests”. And Article 10 gives journalists the
right to request information, except where it is deemed
to be confidential. In practice, these provisions have
done little to protect journalists’ right to access
information.

The Egyptian legal framework includes a rather
comprehensive regime of secrecy provisions spread
across a large number of laws. These include laws on the
national archives, on intelligence, on auditing, on
publishing military information, on publishing official
documents, the civil service, on the Central Agency for
Public Mobilization and Statistics (CAPMAS) and the
Penal Code. Taken together, these provisions give the
authorities wide discretion to refuse to disclose practically
any information they please.

In practice, the government operated largely in secret
prior to the revolution, although there has reportedly
been a significant opening up since then, as the civil
service is anxious to show that it supports and is
reflecting the goals of the revolution. Proactive
publication of information by government agencies has
increased in recent years, but remains limited compared
to most democracies. There are, however, some
exceptions and the government procurement website
(http://tenders.gov.fg) is apparently quite modern and
user-friendly.

Egypt has ratified the Convention Against Corruption,
Article 10 of which has been interpreted as placing an
obligation on States Parties to adopt right to information
legislation.

Editorial independence is guaranteed in law and
respected in practice

In the past, editorial independence was signally abused
in Egypt through a variety of informal and quasi-legal
measures. The variety of these measures i which were
as extensive as those found anywhere in the world i
reflects the enormous ingenuity and imagination of the
repressive organs of the Mubarak regime.

As noted above, an important purpose of the many legal
restrictions on freedom of expression and of the media
was to promote self-censorship rather than to set firm
rules. In many cases, media outlets and/or workers were
threatened with legal action, but this was not in fact
acted on. This signalled a degree of displeasure on the
part of the regime, and highlighted the vulnerability of
the media outlet.

In other cases, financial measures were used. Threats or
actual business measures might be taken against other
businesses owned by the media owner. Given the all-
pervasive presence of the Egyptian State in the business
sector, this was a powerful and effective means to control
the media. In some cases, interventions have been made
directly in the media business. For example, El Dostour
newspaper was bought recently by a major businessman
with close links to the Mubarak regime who changed
the editorial line, resulting in the editor-in-chief, Ibrahim
Eissa, leaving. Many commentators believe the
government promoted this result because it felt that the
newspaper had become too critical. Eissa and a dozen
journalists have retained control of the website, calling
it the Original Dostour.




It was widely reported to us that the government had
placed ‘spies’, i.e. people working for or reporting to the
intelligence services, in all major media outlets. As
evidence of this, we were informed that these services
would be aware at a very early stage of information
about proposed reporting or programming, which had
not been shared externally. For example, the editor-in-
chief might get a phone call asking why they media
outlet was proposing to interview a certain person or
carry a story on a particular issue.

We were also informed of the case of a broadcaster who,
some months before the parliamentary elections of
November/December 2010 had been formally told by
the General Authority for Investment (GAFI), which
licenses the private satellite broadcasters, to stop
broadcasting news and current affairs programming.
When the broadcaster persistently refused to do so, they
were pointedly reminded by GAFI that their licence was
up for renewal the following year.

Much more could be said on this issue, but the current
situation has radically changed the environment for the
media, and it remains very unclear what will happen in
the future. It seems almost certain that the most
egregious practices will cease, and it is possible that
most of these practices may come to an end. There is
little to be gained at this point from speculating on how
this will play out in the future.

Formally, broadcasters are not required to carry
government messages, although courts sometimes order
them to carry messages as part of a criminal decision
and there were rules requiring them to carry party
political broadcasts during elections. In practice, however,
most broadcasters did carry government messages, at
least prior to the revolution. This was especially true of
the ERTU stations, which operated largely as
mouthpieces of government. According to information
from several interviewees, these broadcasters would
allocate significant amounts of time to government
activities, even where they had little news value.

Journalists’ right to protect their sources is
guaranteed in law and respected in practice

Article 7 of the Press Law protects journalists’ right not
to reveal their confidential sources of information, and
prohibits them from being coerced to do so, although

these protections are subject to “relevant laws”. Thus, as
with the general constitutional guarantees of freedom
of expression, no constraints are placed on laws which
may require journalists to reveal their sources. We were

10 Assessment of Media Development in Egypt

informed that, in practice, protection for sources is weak.

International law provides strong protection for
confidential sources of information. This may be
overridden only in accordance with the three-part test
for all restrictions on freedom of expression, which,
among other things, requires such restrictions to be
necessary.

The public and civil society organisations (CSOs)
participate in shaping public policy towards the
media

In the past, the government consulted only sporadically
on the development of laws and public policies regarding
the media. For example, Law 147 of Year 2006 introduced
various changes to the Penal Code, cancelling various
articles criminalising publishing activities and replacing
imprisonment with fines for various other provisions.?
We were informed that even though this legislation
improved the environment for the media, there was
virtually no public consultation in advance of its
adoption.

According to Article 70(1) of the Press Law, the Supreme
Press Council, which includes various media
representatives although it is largely government-
controlled, has the duty of providing input into draft
laws affecting the media. It is not clear whether this was
respected in practice in the past. The Press Council has
effectively been disbanded in the post-revolutionary
context.

There are some indications that the practice of failing
to consult even on key pieces of legislation has continued
even in the post-revolutionary period. For example, in
a press release issued on 9 June 2011, a number of
leading human rights organisations stated:

The political parties' law, the law on the exercise of political rights, and
the law criminalizing strikes were all issued without the slightest
consultation with society, political parties, and civil society.20

' See Amira Abdel Fattah Hussein, Press Freedom In Egypt, June 2008,
Chapter 2. Available at: http://www.anhri.net/en/reports/pressfredom/.
20 In the footsteps of the Tunisian revolution: A Constitution first, note 16.




B. REGULATORY SYSTEM FOR
BROADCASTING

Independence of the regulatory system is
guaranteed by law and respected in practice

There is no proper regulatory system for broadcasting
in Egypt. The public broadcasters fall under a separate
regime, governed by the ERTU Law. There are no private
terrestrial broadcasters in Egypt, with the exception of
two FM radio stations, as noted above. Most of the private
satellite television stations operate out of the Free Zones
in Egypt, in particular the Media Public Free Zone. The
Free Zones are located within the territory of Egypt, but
are considered offshore areas for financial regulatory
purposes. These Zones fall under the jurisdiction of the
General Authority for Investment (GAFI).2!

To set up a business in the Free Zones, including in the
area of satellite broadcasting, one must obtain a business
licence from GAFI. It is not clear what exactly this involved,
but there is no law setting out the rules that commonly
apply to broadcasters in other countries. In particular,
there is no law setting out the rules for applying for a
broadcasting licence, or the criteria that a regulator
should take into account in allocating such licences.

In terms of independence, GAFl is a government body,
which is subject to political control and direction.
International law, on the other hand, requires bodies
which exercise regulatory powers over the media to be
protected against political interference. As the (then)
three special mechanisms for the protection of the right
to freedom of expression at the UN, OSCE and OAS stated
in a Joint Declaration on 18 December 2003:

All public authorities which exercise formal regulatory powers over the
media should be protected against interference, particularly of a political
or economic nature, including by an appointments process for members
which is transparent, allows for public input and is not controlled by any
particular political party.

The reasons for this are pretty obvious. If the regulator
is subject to political control or interference, its licensing
and other decisions will serve the government of the
day, rather than the wider public interest. As such,
freedom of expression will be undermined.

Regulatory system works to ensure media
pluralism and freedom of expression and
information

The issue of accountability of broadcast regulators arises
in the context of regulators which operate at arms-length

from government (i.e. which are independent). Since
GAFl is directly part of government, and is thereby at
least in theory accountable to the public in this way, the
issue does not really arise.

As noted above, there is no statutory regime for the
processing of licences. According to some interviewees,
the process of applying for a licence was a matter of
negotiating with the GAFl and of convincing them that
the broadcaster would not threaten the governmentis
interests.

C. DEFAMATION LAWS AND OTHER
LEGAL RESTRICTIONS ON JOURNALISTS

The state does not place unwarranted legal
restrictions on the media

The system for registering/licensing journalists in Egypt
is complex. Formally, according to Article 65 of the
Journalist Syndicate Law, an individual needs to be a
member of the Syndicate to practise as a journalist. That
article states:

Regular individuals may not engage in professional practices or perform
press-related functions unless they are registered in the Syndicate rosters
and upon an approval by the Arab Socialist Union.

Article 103 of the same law prohibits owners from hiring
journalists who are not members of the Syndicate.
According to Article 115, breach of these articles may
result in a prison sentence for up to one year and/or a
fine of up to 300 Egyptian pounds (approximately
USD50).

This is implicitly supported by the Press Law, which
suggests a close link between journalists and the
Syndicate in many places. For example, Article 17
provides that the employment contract of a journalist
may not be terminated without notifying the Syndicate.
This suggests that one may only be a journalist if one is
also a member of the Syndicate. On the other hand,
Article 54 of the Press Law specifically provides that the
editor-in-chief and editors of newspapers must be
registered as employed journalists with the Syndicate,
which might suggest that other journalists did not need
to have this status. The Penal Code also establishes the
crime of impersonating a journalist and we were
informed that there have been prosecutions under the
relevant Penal Code provisions.

21 See: http://www.gafinet.org/English/Pages/FreeZones.aspx.




In practice, one may carry on the profession of a journalist
in Egypt without being registered as a member of the
Syndicate. Indeed, it was suggested to us that of the
approximately 14,000 media workers, only 5,500 are
members of the Syndicate. It may well be that these
apparently inconsistent rules were all part of the complex
system of control operated by the Egyptian authorities,
whereby non-members of the Syndicate were always in
a vulnerable position.

Regardless of the above, membership in the Syndicate
effectively, and through operation of the law, creates a
two-tier status within the profession of journalism. Thus,
the Journalist Syndicate Law and the Press Law, taken
together, afford members significant benefits, including
in relation to:

m Disciplinary actions and prosecutions: see, for
example, Article 43 of the Press Law, which allows
the Chair of the Syndicate to attend investigations
against journalists and obtain copies of such
investigations free of charge, and Article 68 of the
Journalist Syndicate Law, which requires
permission from the public prosecutor before an
investigation may be launched regarding a
journalist.

m Employment agreements: see, for example,
Articles 15 and 17 of the Press Law, which give the
Syndicate the right to conclude employment
agreements on behalf of their members and
require media outlets to contact the Syndicate
before terminating an employment contract with
a member. Article 104 of the Journalist Syndicate
Law requires contracts to be drawn up with
members, and Article 113 requires employers to
report to the Syndicate all of the terms of the
contracts they conclude with journalists.

m Pensions: Articles 89-102 of the Journalist
Syndicate Law provide for the setting up of a
pension scheme for members which is funded,
among other things, by a percentage of
newspaper advertising revenues (we were
informed that the rate is one per cent).

m  Other employment benefits: Article 106 of the
Journalist Syndicate Law sets out rules for
vacations, Article 107 addresses sick leave, Article
108 provides for notice upon termination of a
contract, and Article 110 deals with severance pay.

As a result, the rules on membership in the Journalist
Syndicate at least establish a two-tier structure for the
journalism profession. Under international law, it is not
legitimate for this to be done through legislation.

12 Assessment of Media Development in Egypt

Individuals might, privately, try to establish a more elite
journalists” association, but this is a very different matter.

The Journalist Syndicate Law establishes four types of
membership: employed journalists, unemployed
journalists, affiliated journalists and apprentice journalists
(Article 4). Article 5 sets out the conditions for
membership, which include acting as a professional, not
owning or holding shares in newspapers, holding a
university degree, being of good repute, not having
been convicted of a ‘dishonourable or notorious criminal
act’ and not having had one’s membership revoked for
reasons “compromising their integrity”. Article 6 appears
to exclude freelance journalists from being registered
as employed journalists. Individuals may, pursuant to
Article 12 and at the discretion of the Registration
Committee, be registered as affiliate members
notwithstanding the fact that they do not meet all of
the conditions of Article 5.

We were informed that, in practice, it is difficult to gain
membership of the Syndicate even for individuals who
meet the conditions, while there are reportedly a number
of individuals who are members who are not ‘journalists’
according to the definition. The names of applicants
must be provided to the “Arab Socialist Union” and the
“Ministry of National Guidance”,22 which may provide
“input and insight” into the application (Article 13). These
bodies shall also be provided with a copy of the list of
members (Articles 4 and 16).

Members may be excluded on various grounds, including
non-fulfilment of any of the conditions of membership
(Article 18), non-payment of fees (Article 23) and pursuant
to a disciplinary action for breach of the law, the statutes
of the Syndicate or the professional code of ethics (Article
76). We were informed, however, that journalists have
rarely, if ever, been expelled. Members may also be
moved to the unemployed journalists roster, including
at the request of the Arab Socialist Union or Ministry of
National Guidance (Article 20).

These rules are in clear breach of international guarantees
of freedom of expression, as well as of association, which
prohibit conditions being placed on who may work as
a journalists mandatory membership in a particular
association or measure which effectively ban individuals
from working as journalists. This problem is significantly
exacerbated by the involvement of government actors
in the process of applying for membership.

2 tis not clear which bodies in modern Egypt are currently deemed to
represent these bodies.




The problem is further exacerbated by the fact that the
Syndicate is, at least formally, subject to extensive
government control, which extends to all of its organs.
Pursuant to Article 36, candidates for the position of
“Captain Journalist” (the head of the Syndicate) or
membership of the Board must be “active members of
the Arab Socialist Union”. The outcome of elections to
these posts, as well as decisions of the General Assembly,
must be communicated to the Arab Socialist Union and
Minister of National Guidance (Article 42).

The Minister of National Guidance may appeal against
the membership of the Syndicate Board and General
Assembly (Article 62). Where the Minister of National
Guidance is of the view that the Board has failed to
pursue its stipulated goals, objectives and responsibilities,
or breached procedural rules, he or she may petition the
President to issue a decree dissolving the Board, and
replacing it with one largely under his or her control
(Article 64).

Representatives of the Ministry of National Guidance sit
on the investigation and disciplinary committees (Articles
80 and 81). The committee that reviews complaints
regarding employment issues includes numerous
government and official representatives (Article 113).

It is well established that any bodies which exercise
regulatory powers over the media must be independent
of government. The rules which establish the Journalist
Syndicate signally fail to meet this standard.

Defamation laws impose the narrowest
restrictions necessary to protect the reputation
of individuals

Defamation is a criminal offence in Egypt and there are
a number of provisions in the Penal Code relating to this.
Thus, Article 179 makes it a crime to insult the President,
Article 184 does the same in relation to the Majlis al-
Shaab (People’s Assembly), the army, the courts or any
other public authority, Article 186 protects the judiciary
against criticism and Article 185 does the same in relation
to public officials. The latter is mitigated somewhat by
Article 302, which provides that it is not a crime to criticise
the work of an official relating to their duties, if this is
done in good faith. Furthermore, Law 147 of Year 2006
removed the possibility of imprisonment for breach of
Article 185.

In practice, these rules appear to be applied sparingly
and we were informed of only a few defamation cases
against the media. We were, however, informed of at

least one case involving fines and a prison sentence.
Furthermore, under international law, defamation should
not be criminal in nature, but should be dealt with as a
civil matter.

Furthermore, international law establishes a number of
limitations on civil defamation laws. There should, for
example, be adequate defences against a charge of
defamation, including that the statement was true, that
is was an opinion or that it relates to a matter of public
interest and was made with reasonable care. Under
international law, contrary to the situation in Egypt,
officials are required to tolerate a higher degree of
criticism than ordinary citizens, among other things
because such criticism is central to democracy.

The Press Law provides for the rights of correction and
reply. Article 24 requires editors to publish a correction
upon request, presumably only where the information
which was published was incorrect, although this is not
stipulated. Article 25 provides for a right of reply. Requests
for corrections or replies may be rejected when they are
made after 30 days, where the newspaper has already
corrected the material or where the correction may
involve a criminal act or contravene public order (Article
26). A failure to publish a correction may be reported to
the Supreme Press Council and may be punished by a
mandatory term of imprisonment of three years or a fine
of between LE 1,000 and 4,000 (approximately USD 170-
675) (Article 28).

These rules do not meet international standards. They
are not subject to the necessary limitations in terms of
scope; indeed their scope is simply not defined in the
law. This allows anyone who has been identified in a
media report to claim this right, whereas under
international law it is only where a report breaches your
legal rights that a reply may be claimed. The rules are
unduly limited in terms of the grounds for rejecting a
reply, which should also include excessive length and
going beyond the subject matter of the original article.
And they impose significantly disproportionate
sanctions, including imprisonment. As with defamation,
any remedy for a failure to respect the rights of correction
and reply should be civil in nature.




Other restrictions upon freedom of expression,
whether based on national security, hate speech,
privacy, contempt of court laws and obscenity
should be clear and narrowly defined in law and
justifiable as necessary in a democratic society,
in accordance with international law

We were unable, as part of this Interim Assessment, to
conduct a comprehensive review of the reportedly many
rules in various Egyptian laws which criminalise or
prohibit different sorts of expression. Many interviewees
made it quite clear that discussion about matters of
national security was not tolerated under the previous
regime, either in practice or in law. It is not clear whether
or how far this particular ‘red line’ has moved since the
revolution, and some bloggers have already been
charged for criticising the military.23

The Penal Code imposes a number of restrictions on
content, including Article 174, which prohibits
advocating changes to the constitution, Articles 188 and
305, prohibiting the publication of false news, and
Articles 189 and 190, limiting publication of information
about ongoing court cases.24

There are also criminal restrictions on content in the
Press Law. Pursuant to Article 20, journalists shall not
publish information which is disrespectful of the cast,
creed, nationality or religion of any individual, or which
demonstrates racial bias. Article 21 prohibits interfering
in the private life of citizens, or addressing the
idemeanour of a public servanti unless this is closely
related to their public duties and is in the public interest.
Breach of these rules may, pursuant to Article 22, lead
to a term of imprisonment of up to one year and/or a
fine of between 5,000 and 10,000 Egyptian pounds
(approximately USD840-1,680).

These limitations, which are only a few of the content
restrictions found in Egyptian law, are problematical.
Some prohibitions, such as on advocating changes to
the constitution or publishing false news, are simply not
legitimate at all, as these are protected forms of speech
under international law.

Pursuant to the emergency law, in many cases crimes
against the media and others may be pursued in military
courts. This has the effect of depriving defendants of
many of their due process rights, contrary to international
law, as well as the openness that should attend criminal
trials.

14 Assessment of Media Development in Egypt

D. CENSORSHIP

The media is not subject to prior censorship as
a matter of both law and practice

As noted above, the Constitution formally prohibits prior
censorship, although the exact scope of this remains
unclear and, in particular, whether it applies only to
administrative measures which constitute censorship or
all forms of censorship. This lack of clarity is compounded
by Article 5 of the Press Law, which states:

No confiscation, suspension, and/ or termination of a newspaper, using
the administrative proceedings, may be permitted.

In practice, actual forced closure of newspapers is rare.

Pursuant to the Press Law, no one may publish a
newspaper without first obtaining a license from the
Supreme Press Council. Pursuant to Article 46, an
application to this effect must include a range of
information, including the name, language, periodicity,
business sector and editorial structure of the publication,
the nationality and place of residence of the proprietor,
the budget structure and sources of funding, the name
of the editor-in-chief and the address of the printing
house that will print the publication.

The Supreme Press Council shall, pursuant to Article 47,
decide on an application within 40 days and, in the event
that the application is refused, it shall provide justified
reasons to the applicant. In case of a refusal, the applicant
may appeal to the Court of Administrative Adjudication.

The law does not stipulate what would constitute a
justified reason to refuse to issue a licence. Article 49
makes it clear that it is a “special privilege” to receive a
licence to publish a newspaper, and Article 50 prohibits
anyone who is prohibited by law from exercising their
political rights from owning or publishing a newspaper.

Although this is not explicitly set out in the law, we were
informed by several interviewees that applications to
establish a newspaper were, in the past, vetted by the
security forces.

3 See, for example: http://www.itnewsafrica.com/2011/04/egypt-arrests-
blogger-critical-of-military/.

24 See The Arabic Network for Human Rights Information (ANHRI), Freedom
of Opinion & Expression in Egypt: Annual Report 2007. Available at:
http://old.openarab.net/en/node/277.




Shortly after the revolution, the government announced
that this practice would be stopped. We were also
informed that in the past it was extremely difficult to
obtain a licence to publish a newspaper and that even
when licences were issued, this took an extremely long
time.

The Press Law also imposes stringent conditions on the
structure and establishment of newspapers. Privately
owned newspapers must take the form of co-operatives
owned exclusively by Egyptians, with no one person
owning more than ten per cent of the overall capital.
Newspapers must, prior to publication, deposit in full in
an Egyptian bank a sum of “paid-in or contributed
capital”. This is a substantial sum of money, at least one
million Egyptian pounds for a daily (approximately
USD168,000) and smaller sums for weeklies and
monthlies (Article 52).

These rules are in clear breach of international standards
regarding the right to freedom of expression. Licensing
of newspapers, unlike broadcasters, is not a justifiable
restriction on freedom of expression. International law
even regards registration requirements for newspapers
with suspicion and will approve them only if they are
technical in nature, do not allow for any discretion to
refuse registration and do not impose substantive
burdens on newspapers. Essentially, a prospective
newspaper publisher should just be able to inform the
authorities about his or her intentions and then start
publication.

The constraints on the structure and ownership of
newspapers are also not legitimate. Absolute prohibitions
on foreign involvement in newspapers cannot be justified
by reference to any legitimate national interest. While
there is an interest in preventing excessive concentration
of newspaper ownership, imposing a ten per cent limit
on ownership in any particular newspaper is not
necessary to achieve this goal. Finally, the capital deposit
requirements also cannot be justified. They are not
imposed in democracies and they are not necessary to
protect the public, as widespread experience in other
countries demonstrates.

These problems are, once again, significantly exacerbated
by the fact that the Supreme Press Council, which
oversees the licensing process, is not independent. The
chair is the Speaker of the Shura Council and many of
the other members are appointed by the Shura Council
(Article 68). As noted above, the Supreme Press Council
has effectively been disbanded following the revolution

(and neither the Shura Council nor the People’s Assembly
have been in session since that time).

Most, if not all, major private newspapers are printed by
printing presses owned by the State-owned newspapers,
and they also rely on the latter’s distribution services.
The large operations in these areas of the State-owned
newspapers means that they have been able to offer
these services at a competitive price. In general, this has
not been a problem although reportedly in the past
there have been some instances of interference. For
example, we were told that on occasion the headlines
of El Dostour newspaper were changed. We were also
informed of some cases of delay and problems with the
quality of the printing.

The state does not seek to block or filter Internet
content deemed sensitive or detrimental

In general, prior to the revolution, there had only been
a few cases of blocking of Internet sites, mostly during
elections. For example, a Facebook page relating to
someone who had been tortured was taken down, and
an administrative court banned a site carrying sexually
explicit material, although this was apparently never
implemented. During the 2010 elections, some sites of
the Muslim Brotherhood were apparently blocked for a
few days and one Twitter account was obstructed.

The shutdown, by the Egyptian authorities, of both the
Internet and mobile phone services during the revolution
is now legendary. According to the information we
received, as early as 25 or 26 January, three social
websites - namely Facebook, Twitter and Bamboozle -
were largely shut down in Egypt. On 28 January, all but
one of the six main ISPs in the country were shut down,
with the smallest provider, Noor, which apparently
services some of the main financial institutions, kept
open. On 31 January, Noor was also closed down, along
with the three mobile phone services. On 2 February, all
of these services were returned.

It is clear that these measures were a breach of the right
to freedom of expression as protected under
international law. They represent a completely
untargeted response to the (almost entirely legal)
activities that were taking place in the country, and
deprived all Egyptians of a key communications platform.




Furthermore, as is well known, these measures were
ineffective. They did not stop either the successful
organisation of the protests or the feeding of information
and images from them to the outside world. This was
due in part to innovative measures on the part of various
parties, and in part to the existence of alternative means
of transmission of data, such as satellite phones and
direct satellite Internet connections.

There is some debate in the country about whether the
possibility of a total shutdown of the Internet is
legitimate, with some asserting that Egypt is required
by the ITU to preserve this possibility. A recent Joint

These measures by the government were possible in
part because ISPs and mobile phone providers are
required to register with the NTRA. It is not necessarily
inappropriate to require top-level providers to register.
But we were informed that the Telecommunications Law
prohibits any form of non-licensed telecommunications
service, due to its extremely wide definition of such a
service, as follows: “Providing or operating
telecommunication through whatsoever mean” (Article
1(4)). This apparently covers services based on voice over
Internet protocols (VOIP), such as skype, and even the
running of any local wifi operation (such as are extremely
common in homes and businesses everywhere).

Declaration by the four special mandates on freedom of

) Reportedly, skype applications are blocked on at least
expression at the UN, OSCE, OAS and OSCE stated:

some Internet-enabled phones in the country (such as
3G phones).

Cutting off access to the Internet, or parts of the Internet, for whole
populations or segments of the public (shutting down the Internet) can
never be justified, including on public order or national security grounds.
The same applies to slow-downs imposed on the Internet or parts of the
Internet.2>

Recommendations

m The government should make a commitment to engage in widespread consultation with interested
stakeholders before adopting or amending any law which relates to freedom of expression or of the
media.

m The new Egyptian constitution should include strong guarantees for freedom of expression which
protect the right to seek, receive and impart information and ideas of all kinds, and regardless of
frontiers. Restrictions on this right should be permitted only where they are provided by law and are
necessary to protect a limited set of interests listed in the constitution.

m The constitution should place strict limits on the ability of the government to declare a state of
emergency of both a substantive and procedural nature.

m Consideration should be given to including in the constitution guarantees of the right to information,
to protect confidential sources, of the independence of media regulators and to reserve frequencies
for community broadcasters, as well as prohibitions on censorship of the media and on licensing
newspapers or journalists.

m The constitution should place strict limits on the declaration of emergencies and on the restriction
of rights during emergencies.

m The state of emergency should be lifted immediately or at least limited to what is strictly required
by the situation.

m Egypt should ratify the (first) Optional Protocol to the ICCPR.
= Aright to information law, in line with international standards, should be adopted.

m The various laws providing for secrecy should be reviewed and repealed or amended to bring them
into line with the standards of the right to information law.

2 Joint Declaration of 1 June 2011. Available at: http://www.law-democracy.org/?p=842.

16 Assessment of Media Development in Egypt




The government should make a commitment to respect editorial independence and should put an
immediate end to practices which interfere with this independence.

The law should provide for a strong right to protect confidential sources, which may be limited only
in light of overriding interests, in line with international standards.

A law providing for the licensing of private terrestrial broadcasters should be adopted and this process
should be overseen by an independent regulatory body, which is accountable to the people through
parliament, instead of GAFI.

A consultation should be held with interested stakeholders to determine the future of the Journalist
Syndicate, with a view to bringing the system into line with international standards. At a minimum,
the special status afforded to members of the Syndicate should be done away with, along with any
prohibition on individuals who are not members from working as journalists, any conditions on who
may be considered to be a journalist, and any limitations on media workers from forming their own
unions and associations. If the Syndicate is maintained as a statutory body, it should be fully protected
against political interference.

If a percentage of the advertising revenues from newspapers continues to be allocated to journalists,
this should be distributed through an independent body, based on objective criteria to all journalists.

The criminal defamation rules should be repealed and replaced by a set of civil rules that are in line
with international standards in this area.

The rules on the rights of correction and reply should be amended so as to limit the cases in which
these rights may be claimed, to build in other protections for media outlets and to provide for civil
sanctions for breach of these rights.

The rules limiting the content of what may be published or broadcast, found in various different laws,
should be reviewed and repealed or amended as necessary to bring them into line with international
standards.

The practice of using military tribunals to hear cases relating to crimes of publication should be
stopped immediately.

The Supreme Press Council should be abolished along with the system for licensing newspapers. If
any system for registering newspapers is adopted, it should be purely technical in nature, and it
should not allow for any discretion to refuse registration. Newspapers should not be required to
provide start-up capital prior to commencing publication.

The government should make a commitment never again to shut down the Internet or mobile phone
services.

The Telecommunications Law should be reviewed and the requirement to obtain a licence for offering
telecommunications services should be limited to those larger players for which regulation is necessary
to achieve public policy goals.




2 MEDIA DIVERSITY

Plurality and diversity of media, a level economic playing field and

transparency of ownership

A. MEDIA CONCENTRATION

State takes positive measures to promote
pluralist media

There are no specific rules on concentration of media
ownership in Egypt either within a sector or between
sectors. Indeed, we were informed that there are no anti-
monopoly laws at all in Egypt. As noted above, the Press
Law does strictly limit concentration of ownership in the
print media sector (see Article 52). It is, however, unclear
whether these rules are enforced in practice, as at least
some major print media titles appear to be owned, or
at least controlled, by individual businessmen. It is not
clear whether or not GAFI takes ownership issues into
account when issuing licences to private satellite
broadcasters, but in practice the main stations are all
owned by different players.

Media ownership thus remains quite diverse at the
moment, although some vertically integrated ownership
structures are beginning to emerge, for example in the
form of ownership of television, print media and online
media. It may be noted that it is much easier to put in
place rules limiting concentration of media ownership
before concentrations start to emerge.

Newspapers have to disclose their ownership structures
to the Supreme Press Council when applying for a licence,
and inform the Council of any changes to this (Articles
46 and 51 of the Press Law). Similar rules presumably
apply to broadcasters in relation to GAFI. This information
is not made public; the purpose is to ensure separation
between the editor and journalists, on the one hand,
and the owners, on the other (we were informed that
journalists may not own shares of newspapers). However,
pursuant to Article 33 of the Press Law, newspapers must
publish their budgets within the first six months and at
the end of the fiscal year. It is not clear whether this rule
is observed in practice.

18 Assessment of Media Development in Egypt

State ensures compliance with measures to
promote pluralist media

As noted above, there are no formal measures to ensure
diversity of media ownership. It would appear that this
is not an issue that actors in Egypt - whether official or
civil society - have engaged around much. As noted, it
is important to address this before concentrations start
to emerge as it is normally extremely difficult and
controversial to try to deconstruct concentrated media
empires once they are in place.

B. A DIVERSE MIX OF PUBLIC, PRIVATE
AND COMMUNITY MEDIA

State actively promotes a diverse mix of public,
private and community media

We were informed that there is a significant bias towards
the State media, both print and broadcast, in terms of
providing access to government information. In return,
these media largely, albeit to varying degrees,2s act as
mouthpieces of government.

ERTU appears to have ready access to digital frequencies
and we were informed that it is already broadcasting a
number of channels in digital format.

Significant start-up costs are imposed on print media,
as detailed under "D. CENSORSHIP - The media is not
subject to prior censorship as a matter of both law and
practice".

% We were informed, for example, that the State English language weekly
newspaper is relatively more independent than the Arabic language
newspapers. This may perhaps be due to the fact that it is mostly read
by foreigners and local intellectuals, who can already be expected to
have access to a diverse range of news sources.




Independent and transparent regulatory system

The whole system of regulation of the media in Egypt is
geared towards ensuing government control, with the
result that it actively discourages media diversity. As
noted above, there are no private terrestrial broadcasters,
and hence no community broadcasters. There is, as a
result, absolutely no equitable access to the frequency
spectrum.

This is clearly contrary to both international standards
and the practice of other States. Thus, the four special
international mechanisms to promote freedom of
expression at the UN, OSCE, OAS and African Commission
stated in a Joint Declaration on Diversity in Broadcasting
on 12 December 2007:

Different types of broadcasters - commercial, public service and
community - should be able to operate on, and have equitable access
to, all available distribution platforms. Specific measures to promote
diversity may include reservation of adequate frequencies for different
types of broadcasters.

In democracies in practice, licences and frequency
spectrum are allocated to all three types of broadcasters.
In some countries, for example in Europe, there were
historically only public broadcasters but these State
monopolies were mostly done away with many decades
ago. In a case decided in 1993, the European Court of
Human Rights comprehensively rejected Austriais
argument that a State broadcasting monopoly was the
best way to promote diversity, stating:

Of all the means of ensuring that [pluralism is] respected, a public
monopoly is the one which imposes the greatest restrictions on the
freedom of expression, namely the total impossibility of broadcasting
otherwise than through a national station ... It cannot be argued that
there are no equivalent less restrictive solutions; it is sufficient by way of
example to cite the practice of certain countries which either issue
licences subject to specified conditions of variable content or make
provision for forms of private participation in the activities of the national
corporation.27

There are also major constraints on setting up
newspapers, which again limits diversity in this sector.
The capital deposit requirements, for example, essentially
mean that only wealthy businessmen can set up
newspapers.

The processes for licensing both newspapers, overseen
by the Supreme Press Council, and private satellite
broadcasters, overseen by GAFI, are conducted in secret
and without any opportunity for public participation.
As noted above, both the Council and GAFI lack structural
guarantees of independence and in practice both very
much operate to serve the governmentis interests rather
than the wider public interest.

State and CSOs actively promote development
of community media

There are no community media, properly speaking, in
Egypt. As noted above, international standards require
States to allocate frequencies to all kinds of broadcasters,
including community broadcasters. These broadcasters
make a very significant contribution to diversity,
including by providing local communities with a unique
vehicle for both accessing information and being able
to give voice to their views and concerns. The Joint
Declaration by the special international mechanisms on
freedom of expression noted above specifically
recognised the importance of community broadcasting,
stating:

Community broadcasting should be explicitly recognised in law as a

distinct form of broadcasting, should benefit from fair and simple licensing

procedures, should not have to meet stringent technological or other

licence criteria, should benefit from concessionary licence fees and should
have access to advertising.

C. LICENSING AND SPECTRUM
ALLOCATION

State plan for spectrum allocation ensures
optimal use for the public interest

There is a State plan for the allocation of the frequency
spectrum that is available online28 and which meets ITU
requirements. The plan was drafted by the National
Frequency Management Commission, which is
composed of representatives of NTRA, the Ministry of
Telecommunications, the armed forces, the presidency
and three independent experts. The plan was last
updated in 2008 and is due to be updated again in 2012.

There was no public consultation or involvement in the
development of this plan, apart from the involvement
of the three independent experts. In terms of
broadcasting, the plan allocates blocks of frequencies
for broadcasting uses (such as the FM radio spectrum)
but it does not indicate sub-allocations to different types
of broadcasters within those blocks.

As a result of the lack of sub-allocations, the plan does
not realise its full potential in terms of serving as a tool
for equitable allocation of frequencies and for promoting
diversity in broadcasting.

27 Informationsverein Lentia v. Austria, 24 November 1993, Application Nos.
13914/88, 15041/89, 15717/89, 15779/89, 17207/90, para. 39.
2 At: http://www.tra.gov.eg/EgyAllocChart.pdf.




In some countries, for example, parts of the broadcasting
spectrum are reserved for community broadcasters, or
to promote other public interests, such as local
broadcasting.

State plan for spectrum allocation promotes
diversity of ownership and content

As noted above, only the State broadcaster has access
to terrestrial broadcasting frequencies, which is clearly
not an equitable allocation of frequencies among
different types of broadcasters.

It is not clear whether any frequencies apart from satellite
frequencies have been reserved for private broadcasting
uses. Some interviewees suggested that issuing licences
for private broadcasters would involve technical, as well
as political, challenges. The ERTU has apparently claimed
that there are no frequencies available for private
broadcasters,2° but this would appear to be a suspect
claim. It does not seem to be technically possible that
the ERTU is, for example, using all of the FM radio
spectrum, which is centrally allocated by the ITU for this
sort of broadcasting use. If it is, then it probably needs
to either surrender some of these frequencies for private
radio uses or upgrade its equipment to allow for more
stations within the same band.

We were informed that there is a plan for the transition
from analogue to digital broadcasting, but it is unclear
whether the plan has been fully developed. No one in
civil society seemed to be aware of the plan, which has
not been published. It is, therefore, unclear whether the
so-called digital dividend has been planned for and, if
so, what uses it will be allocated to. International
standards suggest that at least some of the digital
dividend should be allocated back to broadcasting uses.30

Independent and transparent regulatory system

As noted above, the processes for allocating newspaper
and broadcasting licences are neither independent nor
transparent. Rather, they are designed to allow for strict
government control over who has access to these
licences. The criteria for assessing applications are not
set out in law and it is unclear how decisions are made
or on what basis. It is unclear whether the regulator,
NTRA, monitors frequency usage, but since only ERTU
has access to terrestrial broadcasting frequencies, it
could resolve any issues or conflicts relating to usage
internally.

20 Assessment of Media Development in Egypt

In democracies, licensing processes for the allocation of
broadcasting licences are set out in primary legislation
and often elaborated upon on secondary legislation.
Regardless of the division between these two, the rules,
including the criteria for deciding between competing
licence applications, are very clear. For more significant
licences - such as television licences - the public are
given an opportunity to comment on the applications.
This ensures that the process is both fair and
participatory.

D. TAXATION AND BUSINESS REGULATION

State uses taxation and business regulation to
encourage media development in a non-
discriminatory manner

There are no preferential taxation or other fee rules for
the print media, which operate in the same manner in
this regard as ordinary companies. Some, for example
those with international licences, operate from the Free
Zones and are thus able to take advantage of the tax
benefits these offer, but this does not apply to the main
newspapers. Pursuant to Article 30 of the Press Law,
newspapers may not receive any contributions or
donations from foreign entities.

The private satellite broadcasters, however, are registered
in the Free Zones of Egypt. As a result, they do not pay
tax on imported goods, although they do have to pay
fees on revenues. This is certainly a significant benefit
for these services. But it was not put in place with a view
to promoting media development. Rather, it was simply
part and parcel of a wider effort to promote economic
development.

2 See Anne Cooper-Chen, Global entertainment media: content, audiences,
issues (2005: New Jersey, Lawrence Erlbaum Associates), p. 88. Available
at: http://books.google.com/books?id=gb8Bkmq5254C&Ipg
=PA88&ots=KVh1ZYngdN&dg=ertu%20law%2013%201979&pg
=PA88#v=0onepage&q=ertu%20law%2013%201979&f=false.

30 See, for example, the 12 December 2007 Joint Declaration by the special
international mechanisms for promoting freedom of expression.




E. ADVERTISING

State does not discriminate through advertising
policy

There is no formal code or policy governing the allocation
of the very substantial State advertising budget. We are
not aware of any studies or surveys that have measured
the way in which this advertising is allocated.However,
informal estimates suggest that around 80 per cent of
these resources are allocated to the State media, with
the remaining 20 per cent going to private media. Some
interviewees suggested that at least some private media
do not get any government advertising.

This would not appear to be justified, based on objective
considerations such as audience share. Furthermore,
anecdotal evidence suggests that where the government
wants to reach out to the wider public, for example in
its tax campaigns or taxi/truck renewal campaign, it
directs its advertising effort more towards the non-State
media, on the basis that these reach a wider percentage
of the public. This supports the claim that the éregulari
allocation of advertising, which goes disproportionately

to the State media, is not based on proper considerations
(i.e. reaching the desired population with the message
contained in the advertisement).

Effective regulation governing advertising in
the media

There are no formal limits on the amount of advertising
that may be carried in the media and at least some media
outlets in both the print and television sectors carry very
substantial proportions of advertisements. There are
also no established codes of conduct regarding
advertising, although we were informed that some media
outlets do have internal guidelines on this.

Article 31 of the Press Law does provide, very generally,
that advertisements in newspapers may not contradict
the shared values, ethics and ideas of society, or the
“mission statement, goals and objectives of journalism”,
whatever these vague terms may be deemed to mean.
Furthermore, editorial content and news must be clearly
separated from advertising. Pursuant to Article 30 of the
same law, newspapers may not overcharge for
advertising.




Recommendations

m Rules should be put in place which limit concentration of media ownership both within and between
media sectors, before such concentrations start to be a problem in Egypt. These rules should be
accompanied by requirements of transparency in relation to the ownership of media outlets.

m The government should adopt and implement policies to ensure that it provides information on an
equal basis to all media.

m A comprehensive system for licensing private terrestrial broadcasters should be put in place, overseen
by an independent body, as recommended in the previous section. A key aim of the system should
be to promote diversity in the broadcasting sector. To this end, the system should include specific
rules on the licensing of community broadcasters, which involve simple application processes and
are either free or very low cost. All licensing processes should be based on clear criteria and rules set
out in advance, and should be open and allow for public participation.

m The updating of the radio frequency spectrum plan should be an open, consultative process, allowing
for input by civil society and other interested stakeholders. The plan which emerges from this process
should include indicative sub-allocations of frequency blocks (such as the FM spectrum) among
different types of broadcasters. These sub-allocations should support the goal of promoting diversity
in broadcasting. The system should be carefully designed to work in tandem with the licensing system
described above.

m A plan for the transition from analogue to digital television broadcasting should be developed in an
open and participatory manner, which is closely linked to the planning process described above. The
plan should ensure that a reasonable proportion of the digital dividend is returned to broadcasting
uses.

m Consideration should be given to removing the prohibition on newspapers receiving foreign support,
or at least to making it less absolute.

m A system should be put in place to ensure that the allocation of State advertising is done according
to objective criteria, such as market considerations, and in a manner that it is protected against
political interference.

m The media should be encouraged to put in place a self-regulatory system regarding advertising,
which includes overall limits on the amount of advertising that may be carried, in both the print and
broadcasting sectors, as well as rules on the nature and content of that advertising.

22 Assessment of Media Development in Egypt




3

DISCOURSE

PLATFORM FOR DEMOCRATIC

Media as a platform for democratic discourse

A. MEDIA REFLECTS DIVERSITY OF
SOCIETY

The media - public, private and community-
based - serve the needs of all groups in society

Arabic is the overwhelmingly dominant language in
Egypt, although there are also pockets of Nubian and
Berber speakers. The media is also largely in Arabic,
although there is some English and French language
media output.

There are no community broadcasters in Egypt. In terms
of terrestrial television, ERTU operates two national
stations - Channels 1 and 2 - along with six regional
stations which cover different parts of the country. These
regional stations do focus more on local news and events,
however the relatively large size of the sectors they cover
means that their coverage is not very local in nature.

It was agreed by all interviewees that the State media
have, at least in the past, demonstrated a strong bias
towards the government in their coverage, although the
extent of that bias varied among these media. It was
also widely agreed that the extent of that bias has
diminished since the revolution, although different views
were expressed as to how far this was the case. The head
of news at ERTU was changed after the revolution, but
most of the personnel remain the same. Experience in
other countries that have promoted a transformation of
State media into public service media suggests that this
is not an easy task and that it is likely to take quite some
time.

The State media also fail to provide local media coverage
in Egypt. Apart from the six main regional television
stations, ERTU does not operate local media. The State
newspapers also do not publish local versions, although
there is some adaptation of content for the very big
cities (such as Alexandria; this is also the case for some

private newspapers). Generally, we were informed by
several interviewees that local media are
underdeveloped in Egypt.

Media organisations reflect social diversity
through their employment practices

A lot of the journalists in Egypt are women, perhaps an
overall majority (we were informed that some 90 per
cent of mass communications students were women).
It was reported to us that women are also reasonably
represented at senior levels. We were unable to verify
this objectively, although we were informed that there
was only one woman among eleven members of the
Journalist Syndicate. However, most interviewees agreed
that women are not well represented in terms of decision-
making. Some interviewees also suggested that
Christians are not well represented in the media but,
again, we were not able to verify this.

B. PUBLIC SERVICE BROADCASTING
MODEL

The goals of public service broadcasting are
legally defined and guaranteed

In Egypt, the public media comprises both broadcasters
and print media outlets. The main State newspapers
started out as private newspapers, but were nationalised
in 1960. Pursuant to Articles 55 and 56 of the Press Law,
the so-called ‘national newspapers’ (i.e. the ones owned
by the State), are “free-standing and autonomous” and
they are required to provide “a free national platform
for all political voices and trends and key actors”. The
law does not otherwise, however, set out a mandate for
public print media.

Despite the formal guarantee of autonomy for public
print media, in practice their editorial independence is
not guaranteed and everyone we discussed this with,




including interviewees who were working or had worked
for these outlets, agreed that they were not impartial in
their reporting. Some interviewees suggested that the
journalists and other employees at these organisations
effectively have the attitude of civil servants, and have
lost their sense of being professional, independent
journalists.

These organisations also lack guarantees of structural
independence. Pursuant to Article 65 of the Press Law,
the editorial board of these newspapers is chaired by
the editor-in-chief, who is appointed by the Shura
Council, while the other members are appointed by the
board of directors (see below).

The national newspapers are funded primarily through
advertising, and at least some, such as Al-Ahram, appear
to have been quite well endowed until recently. However,
we were informed by some interviewees that a lucrative
source of funding for these newspapers was the paying
of what essentially amounted to tributes to the
government, and especially the President, through the
placement of various congratulatory advertisements in
the national newspapers. This source of funding has now
dried up.

Article 2 of the Egyptian Radio and Television Union
(ERTU) Law sets out a number of purposes for ERTU as
a whole. These include delivering broadcasting services
in an effective and efficient manner, for the benefit of
the nation, consistently with the values of Egyptian
society and the Constitution. ERTU is specifically given
a wide range of tasks, including promoting general social
values (unity, peace, human rights, the rule of law, etc.)
and knowledge, developing broadcasting, presenting
current trends in public opinion, covering the legislatures,
expanding its coverage, fostering creative Egyptian
talent, providing news coverage, and improving technical
standards in broadcasting. No specific mandate is
provided for the various stations operating under ERTU.

There is no mention of independence in the ERTU Law,
except with respect to the budget, which shall be
independent, “as decreed and mandated by the
President” (Article 18 of the ERTU Law). In practice, most
interviewees agreed that the broadcasters under ETRU
were, on average, even less independent in their
coverage than the national newspapers, especially the
television outlets.

The budget of ERTU is decreed by the President, upon
presentation of a budget by the Board (Articles 16 and
18). According to the law, ERTU may raise funds from

24 Assessment of Media Development in Egypt

statutory fees, business activities, government budget
allocations, grants, and revenue generated by the
companies it owns (Article 20). In practice, we were
informed that funding for ERTU comes largely from the
State budget, although ERTU stations do lease out some
broadcasting time. Furthermore, ERTU has some
significant business interests, including major shares in
NileSat, which presumably generate some revenues.
ERTUis funding must cover the salaries of ERTUis 43,000
employees, of whom only eight per cent are media
professionals, as well as all of its other costs. There are
no formal mechanisms to protect ERTU from interference
through government control over its funding.

As is clear from the structure of ERTU (see below), it is
accountable to the government rather than to the
people. Formally, an annual report was provided, through
the Minister of Information, to the People’s Assembly
and the ERTU also provided quarterly reports to the
Prime Minister. There are also systems to ensure financial
accountability.3

The operations of public service broadcasters
do not experience discrimination in any field

ERTU is a major shareholder in NileSat and so its
broadcasters have ready access to satellite forms of
distribution. There is no negative discrimination against
the State broadcaster in terms of carriage, although we
did hear some allegations of discrimination against
private broadcasters.

Independent and transparent system of
governance

The Press Law sets out the governance structure for the
national newspapers. For each of these, the key body is
the board, which appoints members of the editorial
board and sets the overall policy framework for the
organisation. The board chair is selected by the Shura
Council, which also comprises six employees (two each
elected from among journalists, administrators and
labourers), and six others appointed by the Shura Council,
of whom at least four must ‘belong to’ the newspaper
(Article 64 of the Press Law).

There is also a general assembly for each newspaper,
headed by the chair of the board and including 15
members elected from among journalists, administrators
and labourers, along with 20 members selected by the
Shura Council (Article 62 of the Press Law).

31 See, for example, Articles 21-22 of the ERTU Law regarding auditing of
the accounts.




For its part, pursuant to Article 196 of the 1971
Constitution, the Shura Council had two-thirds of its
members elected and one-third appointed (this is set
to continue under Article 35 of the Constitutional
Declaration). It is widely accepted that the old Shura
Council was not an independent body.

It is clear that in both law and in practice the national
newspapers were not independence bodies in the past.
Options for these newspapers include transforming them
into public service media, along the lines of public service
broadcasters, or perhaps undertaking some form of
privatisation programme. Either could, if done properly,
meet international standards. It is not appropriate,
however, to keep these newspapers under government
control.

According to the ERTU Law, the ERTU governance
structure comprises a General Assembly, Board of
Trustees, and Board of Managing Directors or sector
board (Article 4). According to the law, the General
Assembly is chaired by the Minister of Information and
also includes around 12 other ministers, the members
of the Board of Trustees, representatives of various other
official bodies (the Supreme Council for Youth and Sports
and Al-Azhar), and other experts appointed by the
Minister of Information (Article 28). This body approves
the annual reports and financial reports, draft budgets
and actual budgets, and other financial documents of
ERTU (Article 29).

The Chair of the Board of Trustees is appointed by a
presidential decree, upon the recommendation of the
cabinet, and a deputy chair is designated by the Minister
of Information. A number of public figures appointed
by the Prime Minister, the managing directors of the
main ‘sectors’ of ERTU (of which there are around ten)
and the President of the General Authority for
Information make up the other members. The Board of
Trustees meets at least once a month and is the main
management oversight body for ERTU. It sets the main
policies for ERTU, approves the activity plans, develops
the code of ethics, approves the internal by-laws and
statutes, including pay scales, and monitors and assesses
performance (Articles 5-10). However, decisions of the
Board of Trustees need to be approved by the Minister
of Information (Article 8).

The Board of Managing Directors is convened under the
chairmanship of the ‘President of the Board of Trustees’
(who is presumably the chair of that Board, appointed
by the President of the Republic). The Board of Managing
Directors also includes the directors of each ERTU sector,

such as news television, radio, engineering and so on.
These directors are appointed by Presidential Decree
(ERTU Law, Article 12).

After the revolution, the Minister of Information was
removed, and the Ministry essentially put into
receivership. The head of ERTU was also removed, and
Dr. Samy Sherif, formerly a media and communications
professor, was appointed as Chair, alongside a military
general. Dr. Sherif was, however, removed at the
beginning of June 2011, and replaced by Tarek EI-Mahdy,
a general. It also appears that the organisation has been
put under the direction of a council, so that ERTU is
largely under the control of the governing military
authorities.

It is clear that the ERTU structures are not remotely
independent. Amendments to the ERTU Law in 1989, in
the form of Law No. 223 of 1989, increased the extent
of government control (for example, providing that the
Minster of Information, rather than the Chair of the Board
of Trustees, chairs the General Assembly, appoints the
Deputy-Chair of the Board of Trustees and approves the
decisions of the Board of Trustees). The appointments
process has not been open in the past.

PSBs engage with the publicand CSOs

There is, as noted above, no opportunity for civil society
involvement in appointments to the governing bodies
of ERTU, although some civil society experts might be
appointed to the General Assembly or Board of Trustees.
There is also very little scope for civil society to be
involved in the governance structures of the national
newspapers, although there is a role for employees.

There are few formal mechanisms for citizen engagement
in ERTU, although there is an informal complaints system
(see below). Audience call-in shows are aired on a daily
basis and the websites of the various channels include
interactive sections where the audience can vote on
programmes.




C. MEDIA SELF-REGULATION

Print and broadcast media have effective
mechanisms of self-regulation

There is no real self-regulatory system for the print or
broadcast media in Egypt. Instead, at least for the print
media, the Press Law and Journalist Syndicate Law
establish what might be termed a co-regulatory system.
Pursuant to Article 34 of the Press Law, disciplinary
actions may only be taken against journalists by the
Journalist Syndicate. Articles 35 and 36 provide that,
after deliberating, the Syndicate Board may refer a
journalist to an investigation panel, made up of the
Deputy Chair of the Syndicate, a judge from the State
Council, selected by that Council, and the Secretary-
General of the Syndicate (or a sub-syndicate, as
warranted). The Syndicate Law provides for a slightly
different composition, namely of the Deputy Chair, a
legal advisor from the Ministry of National Guidance and
the Secretary of the Syndicate (Article 80).

A case may be referred to the disciplinary board for acts
“at variance with” the Journalist Syndicate Law, the
internal statutes of the Syndicate, the code of ethics, or
“specified professional duties and responsibilities”, or
for any act that “may compromise the integrity of the
Syndicate” (Article 75 of the Syndicate Law). The
disciplinary board is described in Article 37 of the Press
Law as comprising three members selected by the
Syndicate Board from its members, one member from
the Supreme Press Council also selected by the Syndicate
Board, and one judge from the State Council. Article 81
of the Syndicate Law, on the other hand, describes the
membership as being two members of the Syndicate
Board and one from the Ministry of National Guidance.

According to Article 38 of the Press Law, supported by
Article 82 of the Syndicate Law, appeals from the verdicts
of this body go to the Disciplinary Appeal Board,
composed of the members of a judiciary circuit at the
Cairo Appeal Court, a member of the Syndicate Board
and a representative chosen by the journalist under
investigation.

Article 77 of the Syndicate Law provides for a range of
disciplinary sanctions, including a warning letter, a fine,
a one-year suspension from the Syndicate and expulsion
from the Syndicate.

Pursuant to Article 70(10) of the Press Law, the Supreme
Press Council is tasked with ireleasing the code of ethics
developed by the Journalists Syndicatei, which according

26 Assessment of Media Development in Egypt

to the Journalist Syndicate Law is developed by the
Syndicate Board (Article 47) and approved by the General
Assembly. A Press Code of Ethics was issued by Decree
4/1988 of the Supreme Press Council.

The Code includes many provisions that are commonly
found in other such codes, along with a few that are not.
An example of the latter is the stress on moral issues in
the Code. Thus, clause lI(1) calls for respect for the truth,
but “in a manner that best secures the virtues and moral
of the society”, while clause 11(3) simply calls for the
honest presentation of information, without distortion.
Another example is the Code’s inclusion of calls for
solidarity among journalists, for example in clause I1(12),
which calls on journalists to “refrain from causing
personal mutual harm”. The Code also seeks to establish
journalists’ rights - for example to protect their sources
(clause (1) under Rights)) and not to be blackmailed
(clause (2) under Rights)) - although it is not clear who
is bound by these purported obligations (since the Code
only binds other journalists).

The statutory nature of this system means that it cannot
be described as a self-regulatory system. Another
problematical element of the system is its quasi-legal
nature, for example with judges sitting on the disciplinary
panels, with it having a mandate to enforce not only the
Code but also the law, and with the power to impose
fines being part of the system. As a result of this,
journalists are subject not only to the law as applied by
the courts but also a sort of parallel quasi-legal system
of rules and enforcement.

Itis also problematical that the two bodies which enforce
the system - the Journalist Syndicate and the Supreme
Press Council - are statutory bodies which lack
independence from government. The Code is also
problematical. It is not clear how it was developed, and
what degree of input journalists had. But it does not
resemble other media codes of conduct in important
ways, as noted above.

Finally, it may be noted that this system does not even
provide for a mechanism whereby members of the public
may lodge complaints against the media for what they
believe is unprofessional behaviour. Rather, cases are
referred to the system exclusively by the Syndicate Board.




Media displays culture of self-regulation

There would appear to be very limited systems for
recourse for individuals against unprofessional reporting
provided by individual media outlets. We were informed
by a number of interviewees that some media outlets
do publish replies on a quasi-voluntary basis (but this is
also provided for by law; see Indicator 1.9) and/or receive
public complaints. At the time of writing, none of these
had been developed into formal systems, although some
media outlets were looking into the idea of readersi
editors or ombudsmen.

D. REQUIREMENTS FOR FAIRNESS AND
IMPARTIALITY

Effective broadcasting code setting out
requirements for fairness and impartiality

There is no broadcast regulator and no dedicated system
for the regulation of private broadcasters. We were
informed that private satellite television stations were
often required, through their private contracts with
satellite carriers, such as NileSat, to respect basic content
obligations, such as to avoid sexual content or material
which is insulting to Islam. Many private broadcasters
have limited rights to broadcast news and current affairs
programming, which diminishes the relevance of
requirements of fairness and impartiality.

The Board of Trustees of ERTU is tasked with developing
a professional code of conduct for broadcasters (Article
6(1)). We were unable to obtain a copy of this code, but
it applies to all broadcasters. The ERTU law does not refer
to the ideas of balance, fairness or impartiality, or to
election coverage at all.

In terms of election coverage, there is some evidence
that coverage by ERTU of the 2005 elections was more
balanced than had hitherto been the case. During those
elections, ERTU established a Media Monitoring
Committee, composed of 17 members, primarily
academic and professional media workers from the State
media, but including some public figures and
representatives of the private media. It set guidelines
for media coverage of the elections and its activities did
have an impact on ERTU election coverage.32 Some
interviewees suggested that coverage of the presidential
campaigns was better than of the parliamentary
elections.

The positive direction from 2005 was not, however,
repeated during the 2010 elections. Groups who

conducted monitoring of these elections suggested that
political coverage during these elections was as biased
as ever in favour of the ruling party.

Effective enforcement of broadcasting code

We were informed that there is little actual enforcement
of the ERTU broadcasting code. The code does not
incorporate a public complaints system. We were
informed by ERTU that it has a number which members
of the public can call to lodge complaints. However,
ERTU also informed us that the system is not very formal,
and that not every complaint is even responded to.
Several interviewees suggested that there was no proper
complaints system at ERTU, even if there was as sort of
complaints line.

E. LEVELS OF PUBLICTRUST AND
CONFIDENCE IN THE MEDIA

The public displays high levels of trust and
confidence in the media

Prior to the revolution, several interviewees indicated
that levels of trust in the State media were very low, even
though they maintained significant readership,
listenership and viewership ratings. We are not aware of
any studies which directly assessed this issue and we
were not able to gauge with any degree of reliability the
level of trust in the private media.

Since the revolution, most media, and particularly the
State media, are trying to reposition themselves as being
more independent. For example, Al-Ahram daily issued
a supplement on the events in Tahrir Square during the
period of revolutionary demonstrations. According to
different interviewees, the success of the various State
media in terms of reporting in a more balanced fashion
varies. We were unable to assess with any degree of
accuracy how successful the State media have been in
this regard.

Media organisations are responsive to public
perceptions of their work

We received only limited input on the issue of media
responsiveness to its audience, but the evidence we did
obtain suggests that there is a nascent but growing level
of engagement by media outlets with their audiences.

32 See Hussein Amin, Report on the State of the Media in Egypt, published
by The Arab Center for the Development of the Rule of Law and Integrity.
Available at: http://www.arabruleoflaw.org/Files/PDF/Media/English/
P2/Egypt_MediaReportP2_En.pdf.




It is significant that despite the now famous role played
by so-called social media during the revolution,
mainstream Egyptian media have been somewhat
behind, considering how developed the sector is, in
terms of exploiting online opportunities to promote
audience engagement. We were informed, for example,
that most newspapers have just started online versions
relatively recently, and that it is only in the last few years
that these have been used to solicit audience
engagement.

F. SAFETY OF JOURNALISTS

Journalists, associated media personnel and
media organisations can practice their
profession in safety

In general, it would appear that the practice of journalism
is pretty safe in Egypt, outside of the special context of
the revolutionary demonstrations, although we did hear
of one or two cases of attacks over the last five years.

Article 7 of the Press Law states that the safety of
journalists shall not be compromised on account of their
viewpoints or what they write, while Article 12 provides
that attacks against journalists will be subject to the
same (higher) sanctions as attacks against civil servants.
Itis not clear whether these provisions have been applied
or have had any impact in terms of mitigating attacks
against journalists.

Media practice is not harmed by a climate of
insecurity

As noted under Indicator 1.3, in the past the government
employed a wide range of informal measures to
intimidate and harass journalists and to induce self-
censorship. There is little question that these and other
measures were effective in terms of affecting the content
of media output (i.e. in promoting self-censorship). There
is also little question that in the post-revolutionary period
the space for media freedom has opened up very

significantly, and that many media outlets have become
much bolder in their reporting.

At the same time, it is not clear how long this period of
openness will last and what the future holds. As noted
above, much remains to be done to transform the State
media into independent public media, serving the public
rather than the government. At this point, it is not
possible to predict with any certainty how free the media
f public and private - will be from external pressure in
the coming years. In this fluctuating environment, it is
important for the government to make a clear public
commitment not to renew the bad practices of the past.

We heard very different views as to the role of bloggers
and alternative media in Egypt. Some interviewees
suggested that the Egyptian blogosphere is large and
varied, while others suggested that is was relatively
nascent and just starting to break down social barriers
and get around official measures of control. What does
seem certain is that the role played by social media in
ensuring the success of the revolution has caught the
imagination of Egyptians, and that this will significantly
boost the popularity and role of new forms of media in
the coming years. For example, the second Arab Social
Media Report suggests that the number of Facebook
users in Egypt soared by two million in the first quarter
of 2011, representing 10% of all Internet users in the
country.33

Some media do exercise quite significant levels of control
over user-generated content. We were informed that
one media employed a system whereby content would
automatically be taken down after five complaints
against it were lodged. This could be challenged,
however, and some 60 per cent of such content was
returned to the site following such a challenge
(suggesting that the majority of take-downs were not
warranted). Individual users could be banned from
posting content altogether if they posted very extreme
material or had content repeatedly taken down.

33 Produced by the Governance and Innovation Program at the Dubai School of Government.

See http://english.youm7.com/News.asp?NewsID=340774.

28 Assessment of Media Development in Egypt




Recommendations

Greater effort should be made to ensure that women media workers are represented fairly at all levels
in the media.

Widespread consultations should be held to determine the future of the existing State print media.
If these are retained as public bodies, their independence should be guaranteed, in an analogous
way to public service broadcasters. This will require structural changes to their governing legislation
and institutional frameworks. If these are to be sold off, the process should be scrupulously fair, taking
into account the real market value of these assets, and also the need to maintain diversity of media
ownership.

The rules governing ERTU should be completely revised so as to transform it into an independent
public service broadcaster, including guarantees of editorial and budget independence. Public
consultations should be held to ensure that its mandate is in line with the needs of all of the people
of Egypt, and public engagement should be built into all aspects of its work, including the process
for appointing the governing board. Given the vast size of ERTU, consideration might also be given
to whether parts of it should be privatised.

Individual media outlets should be encouraged to put in place their own systems for receiving public
complaints and promoting professionalism.

The current system of professional regulation of the print media, overseen by the Supreme Press
Council and the Journalist Syndicate, should be abolished. The print media should be given an
opportunity to establish a true self-regulatory system for promoting professionalism, which incorporates
a public complaints system. If a statutory system for complaints is put in place, it should be protected
against political and commercial interference, and should only have the power to impose limited
sanctions on media outlets.

Consideration should be given to encouraging self-regulation in the broadcast media sector as well.
Any statutory system should apply to all broadcasters i public and private A and should be overseen
by an independent broadcast regulator (see the recommendations under Category I).

All broadcasters, and public broadcasters in particular, should be required to be balanced and impartial
in their news and current affairs reporting, at all times and especially during elections. Consideration
should be given to putting in place special rules for the broadcast media, and public broadcasters,
in particular, during elections.

The government should make a public commitment not to interfere with the editorial independence
of the media, and it should respect that commitment in practice.




PROFESSIONAL CAPACITY

BUILDING

Professional capacity building and supporting institutions that underpins
freedom of expression, pluralism and diversity

A. AVAILABILITY OF PROFESSIONAL
MEDIA TRAINING

Media professionals can access training
appropriate to their needs

There are numerous programmes to provide professional
and/or upgrade training to journalists in Egypt. We were
not able to canvas fully the range of available options,
but these appear to be extensive, provided by both local
and international players. Indeed, this was one area of
media support where international cooperation was
relatively easy to provide before the revolution. A wide
variety of different programmes are available, including
the ongoing provision of different types of training to a
core set of journalists, as well as broad programmes
touching many journalists.

These training courses are provided through various
bodies including universities, media outlets, civil society
and the Journalist Syndicate. The latter runs a fund, paid
for through a contribution from all advertising collected
by newspapers (reportedly of one per cent), which
supports training and social support for media workers.
Training facilities are reportedly run by various media
bodies, such as Al-Ahram and the Supreme Press Council.
We were also informed that media outlets not
infrequently purchase training for their employees from
international providers.

According to the information we received, available
these training opportunities cover a wide range of skill-
sets, including business opportunities and IT skills. Some
interviewees suggested, however, that they were
concentrated in the main urban areas and that provision
of training through distance-based systems was limited.

Media managers, including business managers
can access training appropriate to their needs

30 Assessment of Media Development in Egypt

According to the information we received, training
programmes directed at managers are available, and
these cover a wide range of business skills, including
marketing and financial management. At the same time,
some interviewees suggested that, overall, this was an
area which needed more attention.

Training equips media professionals to
understand democracy and development

It is unclear to what extent the training available to
media workers in Egypt builds an understanding of the
role of the media in a democracy. Some interviewees
indicated that at least some training programmes do
address these issues. But it was probably rather difficult
to instil much of a sense of this in the pre-revolutionary
period when, in practice, the ability of the media to fulfil
this role was highly circumscribed. We understand that
training on investigative reporting was also available.
Again, however, the prevailing environment prior to the
revolution made it difficult for journalists to employ fully
such investigative skills as they may have learnt during
training.

B. AVAILABILITY OF ACADEMIC COURSES
IN MEDIA PRACTICE

Academic courses accessible to wide range of
students

Egypt has a very well developed system of universities,
some 20 of which offer a range of courses relating to
journalism. At Cairo University alone, for example, there
are some 550 communications studies students at
various levels, including PhD programmes, divided
among three departments, namely journalism,
broadcasting and public relations. These numbers do
not include the many students who pursue distance-
based programmes.




According to the information we received, while a large
number of textbooks exist in Arabic, English textbooks
are used for some specialised subjects and to broaden
the range of views and perspectives available to students.
Indeed, Cairo University provides a full programme of
media studies in English. At least some universities have
sophisticated facilities for media production, including
print, radio and television facilities. The latter two are
not yet allowed to be broadcasted, but this may change
in the future.

Academic courses equip students with skills and
knowledge related to democratic development

Taken together, the range of available courses in media
appears to be very wide. For example, the American
University in Cairo lists a wide range of available media
courses.34 As with training, it is not clear to what extent
these cover issues such as the role of the media in a
democracy, but the ability of students to apply these
knowledge was limited in the past.

C. PRESENCE OF TRADE UNIONS AND
PROFESSIONAL ORGANISATIONS

Media workers have the right to join
independent trade unions and exercise this right

As noted above, the Journalist Syndicate is effectively a
mandatory, statutory union for journalists working in
the print media sector. Legally, no one can work as a
journalist in this sector who is not a member of the
Syndicate, although we heard that there are up to 14,000
working print media journalists in the country, of which
only around 5,500 are members of the Syndicate.
Journalists may also join other unions, which are not
specific to journalists, for purposes of protecting their
labour rights and we understand that some of the more
restrictive rules regarding unions have already been
amended since the revolution.

For those who are members of the Syndicate, the Press
Law provides relatively strong labour protection. For
example, Article 15 gives the Syndicate Board the right
to negotiate collective agreements with newspaper
owners, which it shall also sign as a party. Pursuant to
Article 17, the employment contract of a member of the
Syndicate cannot be terminated before the Syndicate is
notified, and given an opportunity to try to mediate a
solution. The Syndicate must also be notified of all
contracts drawn up with its members (Article 113 of the
Syndicate Law).

However, the right of journalists to form independent
trade unions is not protected in Egypt. As noted above,
the Syndicate is not independent. Furthermore,
journalists have hitherto effectively been prevented from
forming other associations and unions, although some
new groups have already started to be formed in the
post-revolutionary environment. Finally, the Syndicate
does not represent journalists who are not from the print
media sector, hitherto defined rather narrowly. Thus,
broadcast journalists and those working for the new
media, including bloggers, were traditionally excluded
from the Syndicate.

Overall, working conditions for journalists in the country
can only be described as quite poor. Wages are very low,
and most of the better graduates from communications
studies programmes go into more lucrative fields, such
as advertising and public relations. At the same time, at
least the more established media outlets do provide
basic social support packages for their employees, such
as medical insurance. At the same time, we were
informed by several interviewees that, at least in the
State media, it was impossible to fire journalists. Indeed,
this was presented to us as a barrier to the reform of
these bodies.

A significant element in the financial support system for
journalists is the regular payments provided by the
government, through the Syndicate, to members,
reportedly of LE600 (approximately USD100) per month.
This is problematical because it inevitably leads to a
certain degree of dependence on the government.

Trade unions and professional associations
provide advocacy on behalf of the profession

The Journalist Syndicate, although lacking in
independence, has defended individual journalists in
the past, and it has also protested against measures
which threaten freedom of expression, such as the
introduction of repressive laws. At the same time, many
interviewees suggested that an independent body could
have done far more in this regard. It remains to be seen
what role the Syndicate will play in the future.
Furthermore, as noted above, new associations are
starting to emerge which may play a more active role in
defending the rights of their members, and freedom of
expression more generally.

34 See: http://catalog.aucegypt.edu/content.php?filter%5B27%5D=-
1&filter%5B29%5D=_&filter%5Bcourse_type%5D=
1&filter%5Bkeyword%5D=media&filter%5B32%5D=1&cpage=
1&cur_cat_oid=14&expand=&catoid=14&navoid=426&search_
database=Filter&filter%5Bexact_match%5D=1.




As noted above, the Journalist Syndicate, working with
the Supreme Press Council, has adopted a set of ethical
principles in the form of the Press Code of Ethics. It is
unclear how widely this was debated among journalists.

D. PRESENCE OF CIVIL SOCIETY
ORGANISATIONS

CSOs monitor the media systematically

A number of human rights NGOs, including CIHRS, ANHRI
and EOHR, monitored the media during the election
campaigns in 2005 and 2010. There has also been some
ongoing monitoring of and reporting on the
performance of the media. These activities have, among
other things, reported on the extensive government
bias in the public media.

CSOs provide direct advocacy on issues of
freedom of expression

A number of Egyptian NGOs have historically provided
advocacy on freedom of expression and the right to
information, and some of them focus specifically on
issues relating to freedom of expression. They have, for
example, produced publications on restrictions on this
right, advocated against laws which would further restrict
freedom of expression, advocated for law reform to
repeal or amend repressive laws, and held public
discussions and undertaken awareness raising activities.

At the same time, the repressive environment prior to
the revolution made the work of these groups very
difficult. They were frequently monitored by security
agents and harassed in various ways if they éwent too
fari. This has now changed, and these groups are now
very active in trying to promote positive reform of the
repressive media environment in the country. The
establishment of the National Coalition for Media
Freedom is part of this effort.

In the past, it has been very difficult for civil society
organisations to engage directly with decision-makers
on media policy issues because the space for this has
simply not been available (i.e. the government has
refused to consult on these issues). This is something
that is likely to change, although it remains unclear what
the future will bring in this regard. It may be noted that
in several areas, including some key legislative initiatives
regarding the upcoming elections, consultation has not
met the expectations of at least some groups.3>

CSOs help communities access information and
get their voices heard

There is a vast network of civil society groups in Egypt,
working with many different sectors. We were not able
to assess the extent to which these groups are able to
assist the various communities they work with and
represent to access the media.

Recommendations

m The availability of training opportunities and more formal education in relation the media should
be reviewed to assess whether it is responding adequately to the needs of the media in the new
environment in Egypt.

m Journalists should be free to establish unions and other associations to advocate on their behalf,
including in relation to labour issues. The special status of the Journalist Syndicate in this area should
not be maintained.

m A wide consultation should be held to assess what to do with the government payments to journalists
through the Syndicate. Any system of allocating funds should be non-discriminatory, including on
the basis of membership in a particular association, and should be protected against government
interference.

m Support should be provided to civil society groups working in the areas of media, media monitoring,
and freedom of expression and of the media, and the government should make a commitment not
to harass these groups for their work.

35 See In the footsteps of the Tunisian revolution: A Constitution first. Note 16

32 Assessment of Media Development in Egypt




INFRASTRUCTURE

5

Infrastructural capacity is sufficient to support independent and pluralistic

media

A. AVAILABILITY AND USE OF TECHNICAL
RESOURCES BY THE MEDIA

Media organisations have access to modern
technical facilities for news gathering,
production and distribution

Most media in Egypt now have online versions although,
as noted above, this has been a relatively late
development in Egypt. This includes the public as well
as private media, and all ERTU stations now have
interactive online versions, as well as being distributed
terrestrially and via satellite. These online versions are
now being used more extensively in interactive ways,
including to allow citizens to provide feedback and
otherwise engage with the media.

B. PRESS, BROADCASTING AND ICT
PENETRATION

Marginalised groups have access to forms of
communication they can use

According to the reports we received, the ERTU stations,
both radio and television, are technically available
nationwide. No doubt the highly concentrated
population density within just three per cent of the
overall land area of Egypt facilitates this. According to a
study conducted by the Information Decision Support
Center (IDSC) in 2010, 88.3% of households actually have
access to television, with some 69.8% having access to
satellite television.36

Other assessments put the percentage of households
with access to television a bit higher (up to 96.5% i see
Introduction) and the penetration of satellite television
a bit lower (at around 43%).

We were informed that there are around 70 million
registered mobile phones in Egypt, although it is not

clear how many discrete users this represents, as many
people may have more than one phone. A representative
of NTRA put the number at approximately 85% of all
adults, but that seems rather high.

As noted above, there is no community broadcasting in
Egypt, which significantly deprives local communities
of opportunities for both voice and access to information
of local relevance.

The country has a coherent ICT policy which aims
to meet the information needs of marginalised
communities

According to the information we received, there are
three main international Internet gateways connecting
Egypt to the global Internet backbone. Services are
distributed through six main Internet service providers.
Anyone who has a landline telephone connection can
get ADSL broadband Internet delivered through that
line. There are around 11 million landlines, representing
something like four to five times as many people (on an
estimate of four to five people per household). There
are, however, only one million broadband subscribers.
We were informed that NTRA sets the rates for both
Internet and mobile phones, for which there are three
main providers. A one-half Mb connection via a phone
line reportedly costs LE150 (USD 25) per month.

We were unable to determine whether or not the
government has a clear ICT policy, with plans to roll out
access throughout the country. It is clear, however, that
Internet usage has increased rapidly in recent years (see
Introduction) and that this is set to continue. The
Telecommunications Law, as noted above, prohibits the
use new technologies to operate telecommunications
systems, rendering VOIP applications formally illegal,
although they are commonly used.

36 |IDSC, Egyptian TV - 50 Years of Achievements (July 2010).




Recommendations

m The government should engage in a broad consultation to develop a comprehensive ICT policy for
the country, which should address issues such as promoting universal access to the Internet, pricing
issues and telecommunications uses of the Internet.

34 Assessment of Media Development in Egypt




List of People Met

Name Organisation Offecial Position

Abeer Saady Egyptian Journalist Syndicate Board Member

Ahmad Ezzat Association for Freedom of Thought | Legal Unit officer
and Expression (AFTE)

Albeer Shefik ONTV Director

Amr Badawi National Telecommunication Executive President
Regulatory Authority (NTRA)

Amr Khafagy Al Shorouk Newspaper Editor in Chief

Assem El Kersh

Al Ahram Weekly Newspaper

Editor in Chief

Basyouni Hamada

Faculty of Mass Communication
of Cairo

Head of Media Department

Emad Mubarak

Association for Freedom of Thought
and Expression (AFTE)

Executiv Director

Emad Sayed

Masrawi

Executiv Director

Gamal Eid

Arabic Network for Human Rights
Information (ANHRI)

Executiv Director

Ghada Mussa

Governance and Corruption Center
(Ministry of Administrative
Development)

Officer

Hassan Bahey El Din

Cairo Institute for Human Rights
Studies (CIHRS)

General Director

Hassan Hussein

Information and Decision Support
Center (The Egyptian Cabinet)

National Anti-corruption Strategy
Program Coordinator

Hesham Kassem

Egyptian Organization for Human
Rights (EOHR)

President

Ibrahim El Sayad

Egyptian Radio and TV Union (ERTU)

Head of News Sector

Khawla Mattar

United Nations Information Center
of Cairo (UNIC)

Director




List of People Met
Name Organisation Offecial Position

Mahmoud Qandil Independant Lawyer

Mounir Megahed Al Misryoun Against Religious Executive Officer
Discrimination

Petrus Schothorst Free Voice General Coordinator

Ragay Al Magrani Middle East News Agency (MENA) | Managing Editor

Ramy Raoof The Egyptian Initiative for Personal | Online Media Officer
Rights (EIPR)

Tarek Attia Media Development Programme Director

Wael Gamal Al Shorouk Newspaper Managing Editor

Hala Hashish ERTU Head of Nile TV

Hussein El Kamel IDSC International Cooperation Senior

Advisor
36 Assessment of Media Development in Egypt




UNESCO Regional Bureau for Science in the Arab States
Cluster office for Egypt, Sudan & Libya
8 Abdel Rahman Fahmy Street | Garden City, Cairo, Egypt
Tel: + 202 27 94 55 99 | Fax: + 202 27 94 52 96 | Email: cairo@unesco.org




	Content




