2002 - Geoffrey Nyarota, Zimbabwe
Laureate of the UNESCO / Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2002

Zimbabwean editor Geoffrey Nyarota is the winner of this year’s UNESCO/Guillermo Cano
World Press Freedom Prize.* Andrew Meldrum in Harare spoke to Nyarota about his fight for
a free press.

As the editor of The Daily News, Zimbabwe’s only independent daily newspaper, Nyarota is
in the thick of the struggle to maintain a free press in Zimbabwe.

Just two days before this interview Nyarota was held by police for eight hours and charged
with criminal defamation for stories that claimed government officials had falsified voting
results in the March presidential election. Nyarota and his family see strange cars lingering in
front of their house and Nyarota has received death threats.

The government has pressed five charges against Nyarota for articles exposing corruption and
human rights abuses. Under Zimbabwe’s new media law he could be sentenced to jail and the
newspaper could be closed down.

But Nyarota remains unshaken. “There is no substance to these charges. Our stories were
solid and our cases are air-tight. The government’s charges will not hold up in court,” he says
confidently. “The government wants all the press and, indeed, all Zimbabweans to be reduced
to a level of subservience so that we accept whatever it tells us. We reject that.”

With that quiet but unyielding determination, Nyarota has put his newspaper at the forefront
of the battle to keep an independent and critical press alive in Zimbabwe. Since founding The
Daily News in 1999, Nyarota has steered the newspaper to become the biggest seller in
Zimbabwe, outselling by far the state-owned Herald.

The Daily News has had to withstand considerable obstruction and Nyarota has received
death threats. In April 2000 The Daily News offices were bombed and in January 2001 a
massive explosion destroyed the paper’s printing presses. Despite all that the paper has not
missed a single day of publication.

“I never thought that my journalistic career would take me to this present situation,” sighs
Nyarota. “I started off wanting to write about cars, not politics.”

He became one of the first black reporters at The Herald, when the southern African country
was known as Rhodesia and under white minority rule. Nyarota came to prominence covering
the country’s first majority rule elections in 1980 which brought Robert Mugabe and his party
to power. Nyarota became editor of the state-owned The Manica Post, a weekly newspaper in
the eastern border town of Mutare. In one year he doubled the paper’s circulation. “It was not
difficult,” says Nyarota. “The paper had previously catered only to the white minority. I
simply opened the paper up to a general readership and the circulation soared.” Then Nyarota
was promoted to become editor of another state-owned newspaper, The Bulawayo Chronicle,
the daily newspaper in Zimbabwe’s second city.

At The Bulawayo Chronicle, Nyarota exposed the “Willowgate” scandal in which the state-
owned Willowvale vehicle assembly plant allocated scarce cars to government ministers who



then sold them at considerable profit. The Chronicle’s series forced the resignations of five
cabinet ministers. But the government was not pleased to have been so embarrassed and
Nyarota was removed from The Chronicle. After leaving the government service, he briefly
edited a privately-owned weekly newspaper, The Financial Gazette, and then taught
journalism at the Nordic/SADC School of Journalism in Mozambique. In 1998 he returned to
Zimbabwe as a founder of the Associated Newspapers of Zimbabwe, which gave birth to The
Daily News.

With lively reporting, biting cartoons and a snappy design the paper quickly became the most
popular one in Harare. Solid investigative stories exposed widespread corruption, human
rights abuses and economic mismanagement. As the paper won an enthusiastic readership, it
earned the enmity of the government. Nyarota’s growing determination to keep The Daily
News publishing its independent view of events in Zimbabwe has led him to win several
awards.

“I have won these honours, but really it has been a collective effort,” says Nyarota. “I am the
leader of a team that has earned these awards. The entire team has faced threats and violence.
The government has targeted our journalists. Now it is stopping distribution of our paper in
rural areas. In the run up to the elections people were only exposed to government
information, news and views. To limit the population’s access to information only from the
government network is in direct contravention of democratic principles.”

Shortly after he was re-elected President of Zimbabwe, Robert Mugabe signed into law a
press act that gives the government the power to ban journalists and newspapers. The country
has a pressing need for more independent newspaper coverage and Nyarota says he is up to
the challenge.

Nyarota said he is delighted with the World Press Freedom award from UNESCO. “The entire
team at The Daily News is encouraged by the award and we are inspired to continue our
work. It is a great honour, but there is one more award that I dearly want,” he says. “That is to
see genuine press freedom for Zimbabwe. That is the ultimate award our country could
receive. All the pain, all the sacrifices, the humiliation we have endured must yield something
and true press freedom in Zimbabwe would benefit the entire nation.”



