<
 
 
 
 
×
>
You are viewing an archived web page, collected at the request of United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO) using Archive-It. This page was captured on 20:42:38 Oct 18, 2020, and is part of the UNESCO collection. The information on this web page may be out of date. See All versions of this archived page.
Loading media information hide

فن البيتزايولو (صانع البيتزا) في نابولي

مسجل في 2017 (12.COM) على القائمة التمثيلية للتراث الثقافي غير المادي للبشرية

© Associazione Pizzaiuoli Napoletani, 2011

يشكل فن البيتزايولو في نابولي جزءاً من فنون الطهي ويتألف من أربع مراحل مختلفة تتعلق بإعداد العجين وتقطيعه وتحويله إلى بيتزا تُخبز في فرن يعمل بالحطب ومن ثم تحريكها حركة دورانية من قبل الخبّاز لإنضاجها بصورة سليمة. ومنبع هذا العنصر التراثي وموطنه الأصلي هو مدينة نابولي عاصمة إقليم كامبانيا حيث يعيش الآن ويعمل نحو 3000 بيتزايولو، تربطهم جميعاً رابطة حيوية وحميمية بالمجتمعات المعنية. ويتوزع حاملو هذا العنصر التراثي على ثلاث فئات رئيسية: الأولى هي فئة كبار البيتزايولي (جمع البيتزايولو) أي البيتزايولو بمرتبة الأستاذ أو الأُسطى؛ والفئة الثانية هي فئة البيتزايولي؛ والثالثة هي فئة الخبازين، كما تعتبر العوائل التي تمارس هذا الفن في بيوتها من الحاملين لهذا العنصر التراثي. ويحفز هذا العنصر ويعزز التجمعات الاجتماعية والتبادل بين الأجيال إذ يجذب الأنظار ويشد الناس إليه، ونعني به البيتزايولو الذي يقف في وسط متجره أو مطعمه ويمارس فنه أمام الجمهور ويشاطره معهم. وتنظم رابطة البيتزايولي في نابولي دورات تعليمية تركز على تاريخ هذا الفن وأدواته وتقنياته من أجل ضمان استمراره وديمومته. كما يوفر عدد من المدارس في نابولي الدراية التقنية في هذا المجال، وبإمكان المتدربين تعلّم هذا الفن أيضاً في منازلهم العائلية. ولكن يبقى المطعم أو المتجر المكان الأساسي لنقل المعرفة والمهارات اللازمة لممارسة هذا الفن، حيث يراقب المتدربون الشباب أساتذتهم وهو يمارسون هذا الفن، ما يتيح لهم تعلم جميع المراحل والعناصر الأساسية في هذه الحرفة.

The first phase: the shaping of dough balls (the so called 'Staglio')
The second phase: spreading the dough (called 'ammaccatura'). Pizzaiuolo forms the famous raised rim called 'cornicione' with a skillful motion for its extension (called 'schiaffo')
The second phase: Pizzaiuolo makes a skillful motion (called 'schiaffo') for the extension of the dough
The second phase: the real performing art that assumes a character of ability due to the master of Naples Pizzaiuoli
The third phase: topping the dough with ingredients from the center, with a spiraling and clockwise motion
The fourth stage: baking in a wood-oven, with a rotating movement ('half turn')
Children are always involved in specific activities aimed at transmitting this art to future generations
The 'white art' is performed also by children and young people that, with the help of the master, being to expertise and train themselves in this practice
The whole community participates in the festive event during which Naples Pizzaiuoli perform their traditional art
The transmission of the white art finds often a family solution
Top