<
 
 
 
 
×
>
You are viewing an archived web page, collected at the request of United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO) using Archive-It. This page was captured on 06:46:41 Oct 18, 2020, and is part of the UNESCO collection. The information on this web page may be out of date. See All versions of this archived page.
Loading media information hide

La fauconnerie, un patrimoine humain vivant

Votre navigateur n'est pas supporté par cette application. Merci d'utiliser des versions récentes de navigateurs tels que Google Chrome, Firefox, Edge ou Safara pour accéder aux interfaces 'Dive'.

Inscrit en 2016 (11.COM) sur la Liste représentative du patrimoine culturel immatériel de l’humanité

© International Wildlife Consultants (UK) Ltd / Abu Dhabi Tourism & Culture Authority 2015

Utilisée à l’origine pour se procurer de la nourriture, la fauconnerie est désormais davantage liée à la protection de la nature, au patrimoine culturel et à l’engagement social des communautés. Suivant leurs propres traditions et principes éthiques, les fauconniers dressent, forment et font voler des oiseaux de proie (falconidés, mais aussi aigles et accipitridés) en développant un lien avec eux et en devenant leur principale source de protection. Présente dans de nombreux pays du monde, la pratique peut varier, par exemple, au niveau du type d’équipement utilisé, mais les méthodes restent les mêmes. Se considérant comme un groupe, les fauconniers peuvent voyager pendant des semaines pour chasser, en se racontant, le soir, leur journée. Ils considèrent la fauconnerie comme un lien avec le passé, notamment lorsqu’il s’agit de l’un des derniers liens avec l’environnement naturel et la culture traditionnelle de la communauté. Les connaissances et savoir-faire se transmettent de génération en génération dans le cadre du mentorat, de l’apprentissage au sein des familles, ou d’une formation dans des clubs et des écoles. Dans certains pays, un examen national doit être passé pour devenir fauconnier. Des rencontres et festivals permettent aux communautés de partager leurs connaissances, de renforcer la sensibilisation et de promouvoir la diversité.

One of the oldest proof of the beginning of falconry (more than 5500 years ago). Tell Chuera, Syria Arab Republic
The historical practice of falconry in Korea
Relationship between man and bird with an older Kazakh berkutchi (falconer)
Falconry is transmitted from generation to another
Falconers on horseback with their eagles
Falconry brings people together
Falconry does not foster exclusion. Contrary to many other forms of typically male activities, it has never been closed to women. Women are the fastest growing demographic among falconers
Falconry in winter
Falconers meet to share their passion
An international annual meet of falconers in Opočno city
People of all levels of society practice falconry
Falconry is the origin of pointing dogs
The falconry community share similar emotions and values
Traditional falconry local meeting and national costumes and birds
Celebration of the patron saint for falconers (Saint Bavo) in the cathedral of Ghent, led by the bishop of Ghent
Falconers are pioneers in the conservation of wild birds of prey
Some of the latest technical advances used in falconry. Qatar Falconry Hospital
More than 70 countries share a common heritage during the Falconry Festival in the United Arab Emirates every three yeras
Top