<
 
 
 
 
×
>
You are viewing an archived web page, collected at the request of United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO) using Archive-It. This page was captured on 10:17:42 Dec 15, 2020, and is part of the UNESCO collection. The information on this web page may be out of date. See All versions of this archived page.
Loading media information hide

عيد خضر الياس وتبادل التهاني

مسجل في 2016 (11.COM) على القائمة التمثيلية للتراث الثقافي غير المادي للبشرية

© 2014, Ministry of Culture, Cultural Relations Directorate, Iran

حتفل العراقيون في شهر شباط/فبراير من كل عام بعيد خضر إلياس الذي يبجلونه ويضفون عليه صفة القدسية باعتباره نبياً أومن أولياء الله الصالحين. وهو يلبي، حسب المعتقدات القديمة أماني أو رغائب من يدعوه إلى ذلك لا سيما إذا كان الداعي من المعوزين. في شمال العراق، تجتمع العوائل خلال الأيام الثلاثة الأخيرة من الشهر على تلة يُعتقد أن فيها مقام الخضر. وتُعد في هذه المناسبة أطباق خاصة ويرقص المحتفلون رقصة الدبكة وهم يرتدون ملابسهم التقليدية. وفي وسط العراق، يجتمع الناس على ضفاف نهر دجلة في جانب الكرخ في بغداد حيث يقع مقام الخضر وتمارس طقوس خاصة كإحضار السكر والملح والحناء والحلويات وأوراق الآس. وفي المساء تُشعل الشموع مشفوعة بالأماني، وتُثبّت على قطعة من الخشب، وتُدفع إلى النهر لتطفو على سطحه. ويعتقد أن الشموع إذا انطفأت قبل أن تصل إلى الضفة الأخرى فإن أمنية صاحب الشموع ستتحقق. وفي جنوب العراق، يُستخدم ورق الآس أيضاً في الطقوس ولكن لا يستخدم طالب الأمنية غير شمعة واحدة، فإذا انطفأت قبل أن تصل إلى الضفة الأخرى من النهر، فإن من المستحسن أن يتبرع صاحبها للفقراء في يوم الجمعة لكي تُستجاب أمنيته. وتكتشف الأجيال الشابة هذه الممارسة عن طريق كبار السن في العائلة والمدرسة. وقد ساهم الإجماع على التماهي مع هذا العيد وما يتبعه من ممارسات من جانب جميع الأديان والطوائف في العراق في بناء وتعزيز التلاحم الاجتماعي.

Men and women perform the popular Turkmen dance named Dabkka while wearing the traditional clothes
The traditional clothes of the Assyrian girls during the celebration of Al Khidr festival
Baghdadi families' presence next to Al Khidr's famous sanctuary on the bank of Tigris
Baghdadi women practice her traditional ritual by putting light candles on a piece of cork to send them into the river
Al Khidr sweets that are particularly made in Al Mosul province throughout Al Khidr Feast
Baghdadi women practice their ancient rituals inside Al Khidr's sanctuary
Baghdadi families' gathering in the courtyard of Al Kidr's famous sanctuary on the bank of Tigris under Bab Al Muadham bridge
Baghdadi women and their children practice one of the traditional rituals inside Al Khidr sanctuary
The tray of Khidr Elias
Azzidis and Turkmen gathering next to Al Khidr's popular sanctuary in Tal Afar district throughout his feast
Top